مجموعه درس‌های مذاکره فروش (8) تکنیکهای مدیریت مذاکره

۵ بازديد

در قسمت قبلی مجموعه درس‌های مذاکره فروش (7) با تکنیکهای مدیریت مذاکره در مرحله‌ی توافق اولیه با مشتری، آشنا شدید.

 در این مقاله به مرحله‌ی پیشنهاد (جانبی) فروش (Suggestion Selling) می‌رسیم و تکنیکهای مدیریت مذاکره در این مرحله‌ی مهم را می‌آموزیم و سپس به توضیح مرحله‌ی پیگیری پس از فروش (Following Up) می‌پردازیم. با مجموعه بسازیم همراه باشید.

تکنیکهای مدیریت مذاکره در پیشنهاد فروش جانبی  

هدف از یادگیری تکنیکهای مدیریت مذاکره در این مرحله، ارائه‌ی پیشنهاد فروش مقدار بیشتری از محصول یا خدمات به مشتری است.

به‌طورکلی، اکثر مشتریان هنگام خرید مایل هستند که پیشنهاد اصلی خودِ فروشنده یا پیشنهادهای دیگر او را بشنوند. در بیشتر موارد، پیشنهادهای جانبی فروش، نسبت به پیشنهاد اصلی فروش بسیار کوچک‌تر هستند. به چند مثال در این مورد توجه کنید:

  • وقتی مشتری، از فروشگاهِ پوشاک یک پالتو می‌خرد، پیشنهاد فروش یک اکسسوار برای زیباتر جلوه کردن پالتو از طرف فروشنده، یک پیشنهاد فروش جانبی است.
  • در رستوران‌ها گاهی پیشنهاد سوپ، چیپس و موارد مشابه از طرف فروشنده، یک فروش جانبی محسوب می‌شود هم‌چنین امکان دارد گاهی به مشتریان ثروتمند، غذاهای جانبی گران‌قیمتی پیشنهاد شود.
  • تکنیکهای مدیریت مذاکره به ما نشان می‌دهد که در هنگام فروش خودرو می‌توان از تکنیک فروش جانبی به‌راحتی استفاده کرد.

پیشنهادهایی مانند افزایش طول مدت گارانتی یا خدمات تعمیرات سیار، یا سیستم اضافی گرمایش صندلی‌ها که در برخی کشورها همراه با خرید خودرو به مشتریان پیشنهاد می‌شوند؛ همگی جزو فروش‌های جانبی به شمار می‌روند.

  • درزمینه‌ی گردشگری شما می‌توانید به‌عنوان بازاریاب و یا فروشنده چه در قالب آژانس گردشگری و چه با استفاده از گردشگری آنلاین، زمینه‌های متعددی برای فروش جانبی ایجاد کنید.

 بیمه‌ی سفر در برخی از مسافرت‌ها که داشتن چنین بیمه‌ای اجباری نیست؛ یا وسایل و امکانات رفاهی اضافی که در طول سفر می‌تواند در اختیار مشتری قرار بگیرد؛ مواردی برای فروش‌های جانبی محسوب می‌شوند.

به‌طورکلی وقتی‌که یک مشتری از شما محصول یا خدماتی را خریداری کرد؛ خودبه‌خود این امکان هست که با به‌کارگیریِ مدیریت تکنیکهای مذاکره، کالا یا خدمات جانبی دیگری نیز به او بفروشید.

نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که فروش جانبی، وقتی بیشتر موفق است که بخش تکمیل‌کننده‌ی خرید اول باشد و به‌اصطلاح، قطعه‌ای باشد که تکمیل‌کننده‌ی محصول یا خدمت اصلیِ خریداری‌شده توسط مشتری محسوب شود.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، درصورتی‌که تکنیکهای مدیریت مذاکره در مرحله‌ی پیشنهاد فروش را بلد باشید؛ این امر می‌تواند فروش شما را تا 25 درصد افزایش دهد.

 برخی سوال‌هایی که می‌توانند به شما دراین‌باره کمک کنند و می‌توانید با پرسیدن آن‌ها امکان افزایش فروش خود را تدارک ببینید؛ در مثال فرضیِ مراجعه‌ی یک مشتری به یک مغازه‌ی الکتریکی و روشنایی، عبارت‌اند از این نوع سخنان فروشنده:

  • «آیا به مدل دیگری از لامپ نیز نیاز خواهد داشت؟»
  • «چیزی را که لازم خواهد شد؛ بخرید. اگر می‌دانید که در آینده به این مدل از لامپ نیز نیاز پیدا خواهید کرد، بهتر است همین‌الان آن را بخرید تا در هنگام نیاز به آن در خانه یا محل کار، با کمبود مواجه نشوید و دوباره وقت، صرف خرید آن نکنید!»
  • هیچ‌وقت از مشتری نپرسید که: «آیا به چیز دیگری نیاز ندارید؟»، چون چنین سوالی به‌طور خودکار از جانب مشتری با پاسخ منفی روبرو خواهد شد.

هم‌چنین فروش جانبی، بسته به نوع کسب‌وکارها می‌تواند در قالب‌های متفاوتی جا بگیرد.

تکنیکهای مدیریت مذاکره در مرحله‌ی پیگیری مسائل مشتری

 

هدف از این مرحله که بیشتر، مرحله‌ی پس از فروش محسوب می‌شود؛ عبارت است از:

  • دریافت سفارش مشتری
  • انجام کارهای مربوط به تسلیم محصول (ارائه‌ی خدمات) به مشتری.
  • دریافت بهای کالا یا خدمات.
  • اطمینان از رضایت مشتری و حفظ ارتباط با او برای فروش‌های بعدی.

بیشتر فروشندگان یا بازاریابان فکر می‌کنند که با انجام فروش به هدف نهایی خود رسیده‌اند درحالی‌که طبق تکنیکهای مدیریت مذاکره در مرحله‌ی پس از فروش، این‌طور نیست و در فرآیند فروش مرحله‌ای وجود دارد که هدف از آن حفظ مشتری برای فروش‌های بعدی است.

همگی شنیده یا خوانده‌ایم که هزینه‌ی به دست آوردن یک مشتری جدید نسبت به هزینه‌ی نگهداری مشتری فعلی چندین برابر است. طبق اظهار «هاروراد بیزنس ریویو» (Harvard Business Review) این مقدار می‌تواند برحسب تفاوت کسب‌وکارها از پنج تا 25 برابر باشد که آمار بسیار چشم‌گیری محسوب می‌شود؛ پس بخش بسیار مهمی از یک فروش؛ راهگشا بودن آن به‌منظور خرید کردن مشتری از شما در دفعات بعدی است. این موضوع، سرنوشت رشد کسب‌و‌کار شما را نیز تا حد زیادی تعیین می‌کند.

شرکت یا کسب‌وکاری که اعتبار و شهرت خوبی در مورد خدمات پس از فروش و یا نحوه‌ی اجرای خدمات یا تحویل محصولات خود به مشتری داشته باشد؛ در حقیقت، یک منبع درآمد جانبی از طریق تکرار خرید مشتریان برای خود ایجاد می‌کند. انگار که چنین شرکتی یک کار جانبی در کنار کار اصلی خود دارد و از آن نیز کسب درآمد می‌کند!

یکی از تکنیکهای مدیریت مذاکره در این مرحله از فروش به ما می‌آموزد که 48 ساعت پس از فروش محصول یا ارائه‌ی خدمات به مشتری به او زنگ بزنیم و سوال کنیم که آیا اوضاع مرتب است و همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود یا نه؟

مطمئن باشید که این کار شما تأثیر فوق‌العاده‌ای بر ذهن مشتری خواهد گذاشت و او را برای خریدهای آتی از شما ترغیب خواهد کرد.

پیگیری وضعیت مشتری درباره‌ی استفاده از محصول، پس از فروش آن توسط فروشنده، نوعی ماه‌عسلِ فروش است و برای هر دو طرف، دلپذیر و هیجان‌آور محسوب می‌شود.

طبق تکنیکهای مدیریت مذاکره برای پیگیری صحیح وضعیت مشتری، پس از فروش محصول یا خدماتتان به او، این موارد را اجرا کنید:

  • پس از فروش از مشتریانتان برای تماس‌های پیگیریِ پس از فروش اجازه بخواهید و نحوه‌ی تماس را نیز با آن‌ها هماهنگ کنید. هم‌چنین راه دستیابی مشتری به مطالب و برنامه‌های آموزشی مرتبط با محصول خریداری‌شده مانند، کاتالوگ‌ها، مقاله‌ها، وبلاگ و وبینارهای آموزشی را مطرح کنید.
  • یادداشت، ایمیل یا پیامی را به مشتری ارسال کرده و از خرید او تشکر کنید. بعضی شرکت‌ها برای این کار از نامه‌ای به پیوست فاکتور نیز استفاده می‌کنند.
  • می‌توانید از عبارت‌هایی مانند: «به خاطر شما اینجا هستیم» و مانند آن استفاده کنید و اطلاعات دستیابی به فرد پاسخگو در شرکتتان برای جواب دادن به سوال‌های احتمالی مشتری را نیز در نامه‌ی فوق بنویسید.
  • یکی دیگر از تکنیکهای مدیریت مذاکره در مرحله‌ی پیگیری این است که یک یا دو هفته پس از فروش، تماس تلفنی با مشتری مذکور برقرار کرده و پرس‌وجو کنید که آیا در مورد محصول، مشکل یا سوالی دارد یا نه اما در این مورد زیاده‌روی نکنید، چراکه وقت مشتری شما برای او ارزشمند است؛ در ضمن، در این تماس به‌هیچ‌وجه در مورد فروش بعدی حرف نزنید چون تأثیر خوبی برجای نخواهد گذاشت.
  • ارتباط منظم و برنامه‌ریزی‌شده با مشتریان باعث خواهد شد که در جریان نیازهای آن‌ها قرار بگیرید و بتوانید برای فروش‌های بعدی برنامه‌ریزی کنید لذا لازم است که از کانال‌های گفته‌شده به‌طور مرتب با مشتریانتان ارتباط داشته باشید تا بتوانید فروش دوم و فروش‌های بعدی را نیز در رابطه با آن‌ها انجام دهید.
  • از مشتریان راضی بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند.

 معرفی شما توسط یک مشتریِ راضی برای افراد ناآشنا با شما، بسیار کارساز خواهد بود و درنتیجه فروش به آن‌ها بسیار راحت‌تر انجام خواهد گرفت.

 شما باید مشتریان راضی خود را با استفاده از تکنیکهای مدیریت مذاکره که به آن‌ها اشاره کردیم، به وکلای مدافع خود در بین مردم تبدیل کنید.

بسیار علاقه‌مندیم که از تجربه‌ی شما در عمل به تکنیکهای مدیریت مذاکره در قسمت نظرها بهره‌مند شویم.

اصول مذاکره موفق (2) مذاکره حرفه‌ای

۶ بازديد

در قسمت اول اصول مذاکره موفق (1) با فواید مذاکره و انواع رویکردها و استراتژی‌های اصول مذاکره حرفه‌ای آشنا شدید. در این قسمت به توضیح نحوه‌ی اجرای اصول مذاکره حرفه‌ای می‌پردازیم. با مجموعه آموزشی بسازیم همراه باشید.

چگونه شروع به مذاکره حرفه‌ای کنیم؟

صرف‌نظر از توضیحاتی که در بخش اول این مقاله در مورد انتخاب انواع استراتژی مذاکره و نحوه‌ی آن دادیم، در بررسی‌های مربوط به اصول مذاکره حرفه‌ای، گذشته از نوع استراتژی انتخاب‌شده؛ سه نوع رویکرد، قابل انتخاب است:

  1. رویکرد مذاکره سخت: این نوع از مذاکره بر مبنای مذاکره‌ی رقابتی استوار است و طرز مذاکره‌ای افراطی و دشوار به شمار می‌‌آید. این رویکرد با رویکرد تهاجمی که در بخش اول توضیح دادیم ارتباط دارد ولی عین آن نیست. طرز مذاکره‌ی رقابتی و طرز مذاکره‌ی تهاجمی هم‌پوشانی دارند ولی دارای تفاوت نیز هستند. رویکرد مذاکره سخت می‌تواند پرخاشگرانه نباشد ولی سرسخت جلو برود.
  2. رویکرد مذاکره نرم: در این نوع از مذاکره، فرد مایل به نشان دادن نرمش و پیدا کردن راه‌حل است که درنتیجه منجر به صرف‌نظر کردن او از پاره‌ای منافع یا خواسته‌های خود می‌شود. این رویکرد با رویکرد سکون و «پاسیو» که در بخش اول مقاله توضیح دادیم هم‌پوشانی دارد ولی یک‌چیز نیست و نشان دادن نرمش در مذاکره و پاسیو بودن، دو مقوله‌ی متفاوت هستند. پاسیو بودن گاهی ابزاری برای راضی کردن طرف مقابل است.
  3. رویکرد مذاکره اصولی: این روش با اصول مذاکره حرفه‌ای هم‌خوانی بیشتری دارد زیرا نقطه‌ی تمرکز آن ایجاد یک مذاکره برد- برد به‌صورت پایدار و درازمدت است.

بسیاری از کارشناسان و مشاورانِ مذاکره، نوع سوم، یعنی مذاکره اصولی را به‌عنوان اصول مذاکره حرفه‌ای قبول و توصیه می‌کنند.

در مذاکره اصولی چه مواردی توصیه می‌شود؟

  • جدا کردن مشکل از فرد و شخصی نکردن موضوع.
  • دقت در مورد علاقه‌مندی‌ها و خواست‌هایی که موقعیت آن‌ها فراهم نیست.
  • ایجاد گزینه‌های مختلف پیش از توافق نهایی.
  • رسیدن به توافق و بستن قرارداد بر اساس اصول عینی.

رَوند اصول مذاکره حرفه‌ای

اصول مذاکره حرفه‌ای به ما خاطرنشان می‌کند که در طیِ هر مذاکره باید انتخاب‌هایی انجام دهیم که آن انتخاب‌ها بر روی موفقیت یا عدم موفقیت ما در امر مذاکره تأثیر زیادی می‌گذارند.

برای کسب بهترین نتیجه از مذاکره‌هایی که در آن‌ها شرکت می‌کنید؛ لازم است که از مراحل رَوند مذاکره آگاه باشید.

فراموش نکنید که اگر برخی از مذاکره‌ها آسان باشند؛ برخی دیگر نیز جزو سخت‌ترین وظیفه‌های کاری یا رویدادهای زندگی شما به‌حساب خواهند آمد. موفقیتتان بستگی به آمادگی و برنامه‌ریزی شما خواهد داشت.

توصیه‌ی ما در مجموعه آموزشی بسازیم این است که برای هر مذاکره‌ای از شروع تا پایانِ مذاکره، استراتژی، تاکتیک‌ها و پیام‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای داشته باشید.

اصول مذاکره حرفه‌ای و برنامه‌ریزی

نخست به خاطر داشته باشید که برای شرکت در مذاکرات پیچیده و یا سطح بالا، هیچ مقدار از آمادگی کافی نیست!

اصول مذاکره حرفه‌ای به شما می‌آموزد که برحسب موضوع و طرف مذاکره‌ی خود، رویکرد، لحن و طرز برخوردتان را برنامه‌ریزی کنید.

در مورد مذاکره‌ی موردنظر خود این موارد را در نظر بگیرید:

  1. طبق تصمیم خودتان هدف یا هدف‌هایی را که از این مذاکره دارید؛ به‌طور واضح (برای خودتان) تعیین و تعریف کنید. برای این کار سه نوع نتیجه‌گیری را مشخص کنید:
  • حداقلِ دستاوردهایی که می‌خواهید از طریق مذاکره به آن‌ها برسید.
  • حداکثر دستاوردهایی که دوست دارید از طریق مذاکره به آن‌ها برسید.
  • شرایط قابل‌قبولی (متوسطی) که می‌توانید از طریق مذاکره به آن‌ها دست پیدا کنید.
  1. مشخص کنید که اگر به هدف موردنظر خود در مذاکره نرسیدید و یا در کل، اگر مذاکره با شکست مواجه شود؛ چه خواهید کرد.
  2. احتیاج‌های خود و طرف مذاکره‌تان و علت‌های آن را به‌طور واضح برای خودتان مشخص و تعریف کنید.
  3. فهرستی اولویت‌بندی‌شده از خواسته‌هایتان را بنویسید و بینید که به ترتیب از کدام‌یک از آن‌ها راحت‌تر می‌توانید صرف‌نظر کنید و این ترتیب‌بندی را به خاطر بسپارید.
  4. برای پرو کردن مذاکره، طرف مقابل خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. برای این کار از تمامی امکانات موجود استفاده کرده و هدف‌ها و نیازهای او را بدانید. در صورت امکان با همکاران و افرادی که با آن شخص یا اشخاص رابطه دارند صحبت کرده و اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
  5. برای رَوند جلسه‌های مذاکره یک دستور کار بنویسید. این فهرست می‌تواند شامل موارد در پی آمده باشد:
  • موضوع‌های مورد مذاکره
  • افراد شرکت‌کننده در مذاکره
  • محل مذاکره
  • برنامه‌ی مذاکره.

طبق اصول مذاکره حرفه‌ای در این مرحله باید استراتژی مذاکره خود را تعیین کنید. (به این منظور می‌توانید مقاله اصول مذاکره موفق 1 را بخوانید) هم‌چنین باید خود را به اجرای استراتژی موفقیت‌آمیز مذاکره عادت دهید.

با تاکتیک‌هایی که از طرف فرد مقابل اجرا می‌شود با آرامش برخورد کرده و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. با استفاده از تُن صدای مناسب و تماس‌های گاه‌به‌گاه چشمی با مخاطبتان، قابلیت‌هایتان را در مذاکره نشان دهید.

مشارکت مذاکره‌کنندگان، طبق اصول مذاکره حرفه‌ای

  • یکی از طریقه‌های شروع جلسه‌ی رسمی مذاکره این است که با شروع جلسه درحالی‌که آرام هستید و با اعتمادبه‌نفس سخن می‌گویید خودتان را معرفی کرده و دستور کار جلسه‌ی مذاکره را مطرح کنید.
  • اولین پیشنهاد خود را ارائه دهید. طبیعی است که طرف مقابل شما نیز پیشنهادهای خود را بیان خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که نخستین پیشنهادهای طرف مقابل را به‌ندرت باید بپذیرید. تمام تجربه‌ها و نمونه‌ها نشان می‌دهد که آن تعداد از مذاکره‌کنندگان که پیشنهاد اولِ طرف مقابل مذاکره را پذیرفته‌اند؛ دیر یا زود از کار خود پشیمان شده‌اند مگر در مواردی استثنایی.
  • حداقل، یک‌بار این موضوع را کنترل کنید که آیا پیشنهاد فرد مقابل را به‌درستی درک کرده‌اید یا نه. برای این کار و به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه سوءتفاهم، پیشنهادهای طرف مقابل مذاکره را شرح دهید تا مشخص شود که آیا نکته‌ی مبهمی وجود دارد یا خیر و در این مورد از او تأیید شفاهی بگیرید.
  • در این مرحله یک‌بار دیگر هدف‌هایتان را به خودتان یادآوری کنید.
  • در مورد مفاهیم و افکار مطرح‌شده به بحث با طرف دیگر مذاکره بپردازید.
  • گاهی در ضمن مذاکره، به گذشت‌ها و دادن امتیازهایی که برای شما کمترین ضرر را دارد نیز بیندیشید و اگر مناسب بود با دادن چنین امتیازهایی، متقابلاً امتیازهای مناسب یا مناسب‌تر دیگری دریافت کنید.
  • به پیشنهادهای جایگزینِ طرف مذاکره‌تان توجه کنید و سعی داشته باشید (در صورت لزوم) خودتان نیز یک یا چند پیشنهاد جایگزین به جای پیشنهاد اصلی خود مطرح کنید.
  • اصول مذاکره حرفه‌ای ایجاب می‌کند که در گفتگوها چیزی بدهید و جیزی بگیرید.

اصول مذاکره حرفه‌ای در هنگام پایان (بستن) مذاکره

در پایانِ هر مذاکره‌ای برای بازبینی اهداف خود یک دقیقه وقت اختصاص دهید و ببینید که آیا احساس دستیابی یا نزدیک بودن به هدف‌های موردعلاقه‌تان را دارید یا نه. زمانی که شما و طرف مقابلتان احساس کردید که به نتیجه و نظر مشترک نزدیک شده‌اید چنین علایمی را در رفتارها مشاهده خواهید کرد:

  • صرف‌نظر کردن از بحث متقابل.
  • علایم حاکی از خستگی در زبان بدن طرفین مذاکره.
  • افزایش هم‌گرایی طرفین درباره‌ی موقعیت‌های مذاکره.
  • دادن امتیاز و صرف‌نظر کردن از برخی خواسته‌ها.

برخی از جمله‌هایی که به‌منظور پایان دادن به مذاکره مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ عبارت‌اند از:

  • آیا به نظرتان این پیشنهاد کارساز هست؟
  • صحیح. کجا را باید امضا کنم؟
  • لطفاً بفرمایید که متن تفاهم‌نامه را آماده کنند.
  • لطفاً مراحل اداریِ تعهداتی را که قبول کردیم پیگیری کنید.

اصول مذاکره حرفه‌ای در هنگام شکست مذاکره

لازم است بدانید که همیشه و حتی با وجود آماده بودن، مذاکره‌ها به موفقیت ختم نمی‌شوند و گاهی هم به دلایل مختلف، مذاکره با شکست مواجه می‌شود.

لازم است از قبل در مورد مواقعی که مذاکره به شکست می‌انجامد برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید. برای برنامه‌ریزی در مورد یافتن و ارائه‌ی پیشنهادهای جایگزین، وقت و منابع جداگانه‌ای اختصاص دهید؛ در این صورت است که می‌توانید از نتیجه‌ی نامطلوب و استرس‌های ناشی از آن رهایی یابید. داشتن یک برنامه‌ی جایگزین در صورت شکست مذاکره به شما کمک شایانی خواهد کرد.

طبق اصول مذاکره حرفه‌ای هنگامی‌که احساس کردید که مذاکره با شکست مواجه شده، موارد در پی آمده را اجرا کنید:

  • لازم است که در چنین شرایطی استرس درونی خود را کاهش داده و سعی کنید که پیشنهادهایی را که به نفع شما نیست را قبول نکنید و هدف‌ها و انتظارات واقع‌بینانه را مطرح کرده و به سراغ پیشنهادهای جایگزین بروید.
  • در مذاکرات کاری، ضروری است که حتماً بیشتر از یک پیشنهاد داشته باشید لذا مطمئن شوید که حداقل، یک برنامه‌ی جایگزین برای مذاکره کردن دارید.
  • برنامه‌ی جایگزین شما برای مذاکره باید بهترین نوع آن باشد و در تنظیم آن دقت به خرج داده باشید. هم‌چنین داشتن بیش از یک برنامه‌ی جایگزین، فشار روانیِ احتمال شکست مذاکره را تا حد زیادی از دوش شما بر خواهد داشت.
  • برای ایجاد چندین نوع پیشنهاد متفاوت برای مذاکره می‌توانید از روش «توفان فکری» استفاده کنید. در جریان توفان فکری مناسب‌ترین فکرها را انتخاب کرده و آن فکرها را در راستای تبدیل شدن به ایده‌ای جایگزین، گسترش دهید و بهترین برنامه‌ی جایگزین خود را همیشه در چنته داشته باشید.
  • هنگام مطرح کردن پیشنهاد خود، حدومرزهای مشخص و قاطعی ترسیم کنید و یک برخورد سالم و محکم را به نمایش بگذارید. گاهی نیز کمی حالت تمایل به دور شدن از مذاکره را بگیرید، این تکنیک، بسیاری از اوقات مؤثر واقع می‌شود.
  • نکته‌ی دیگری که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم این است که طبق اصول مذاکره حرفه‌ای باید ضعیف‌ترین نتیجه‌ای را که برایتان قابل‌پذیرش است را از قبل تعیین کرده باشید تا در صورت احتمال شکست مذاکره بتوانید در مورد آن تصمیم بگیرید.

 

  • طبق اصول مذاکره حرفه‌ای هنگامی‌که مذاکره شکست خورد، باید به بررسی دلایل عدم توافق بپردازید؛ در چنین حالتی می‌توانید گزینه‌ی استفاده از واسطه‌ها را موردبررسی قرار دهید. گاهی استفاده از طرف سوم، می‌تواند مشکلات هر دو طرف را به‌طور عادلانه و قابل‌قبول حل کند.

 

علاقه‌مندیم که در بخش نظرها از تجربه‌های شما در مورد به‌کارگیری تکنیک‌های بیان‌شده و موارد مشابه آگاه شویم.

https://irannegocenter.ir/

مجموعه درس‌های مذاکره فروش (7) مذاکرات تجاری در مرحله‌ی توافق اولیه

۳ بازديد

در قسمت قبلیِ مجموعه درس‌های مذاکره فروش (6) با اعتراض‌های مشتری و تکنیک‌های پاسخگویی به آن‌ها آشنا شدیم که در حقیقت، مرحله‌ی هفتم و هشتم فروش بودند که با هم و طیِ یک مقاله توضیح داده شدند.

در این قسمت، به شرح مرحله‌ی هشتم فروش که عبارت است از مذاکرات تجاری مرحله‌ی توافق اولیه (Final Closing) (و نه فروش نهایی) می‌پردازیم. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

آموزش تکنیک‌های مذاکرات تجاری در مرحله‌ی توافق اولیه با مشتری

به‌طورکلی هدف از مذاکرات تجاری در انتخاب نهایی محصول توسط مشتری و توافق اولیه با او، پرسیدن یک سوال و یا دادن یک توضیح است.

 این سوال و یا توضیح باید طوری طراحی و ارائه شود که پاسخِ مشتری به نفع شما (فروشنده) باشد و مشتری بالاخره تصمیم نهایی خود را برای انتخاب یکی از محصولاتتان به‌منظور خرید؛ اتخاذ کند. می‌توانید در مذاکرات تجاری مربوط به توافق اولیه با مشتری، این تکنیک‌ها را مورداستفاده قرار دهید:

  • یک خدمت ارائه کنید: شما قادر هستید برای تشویق مشتری به خرید، طرح ارائه‌ی یک خدمت را تدارک ببیند؛ به‌عنوان‌مثال، به مشتری بگویید: «هدیه‌ای برایتان داریم که امروز بعدازظهر به شما خواهیم داد.»
  • یک انتخاب در اختیار مشتری خود بگذارید: فرض کنید که مشتری، سرویس ظروف غذاخوری می‌خواهد و فعلاً سرگرم بررسی سرویس پنج پارچه است، می‌توانید بپرسید: «سرویس غذاخوری پنج پارچه؟ پیشنهاد می‌کنم سرویس هشت پارچه را هم بررسی کنید.»
  • یک تخفیف یا پاداش به مشتری پیشنهاد بدهید: «اگر اکنون خرید کنید، می‌توانید 10 درصد تخفیف بگیرید.»
  • یک تاریخ نهایی برای مشتریانتان تعیین کنید: «این یخچال، آخرین محصول پرفروش از این بِرند است که باقی مانده و بهتر است که همین امروز آن را بخرید»

Foto: jmbellot.blogs.com

تکنیک‌های مذاکرات تجاری در هنگام مرحله‌ی توافق اولیه‌ی فروش در معاملات B2B (شرکت با شرکت یا تاجر با تاجر)

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فروش این است که شما با کسی که اختیار نهایی خرید را ندارد (بدون این‌که از این موضوع باخبر باشید) مذاکره کنید.

برای روشن‌تر شدن موضوع، مثالی می‌زنیم؛ فرض کنید که در شرکتتان ایمیلی از یک شرکت دیگر دریافت می‌کنید که خواهان خرید محصول شما است. در چنین حالتی پس از ردوبدل شدن یک یا دو ایمیل با فرد مذکور، از وی بپرسید که آیا می‌توانید برای دادن توضیحات بیشتر در مورد محصول یا خدماتتان با او تماس تلفنی بگیرید؟ آیا لازم است با فرد دیگری در شرکت آن‌ها تماس برقرار کنید؟

فراموش نکنید که بهتر است همیشه با فردی که اختیار امضای چک پرداختی را دارد مذاکره را پیش ببرید.

اگر در موقعیتی بودید که احساس کردید به مرحله‌ی توافق اولیه نزدیک شده‌اید؛ می‌توانید با مطرح کردن سوال‌های زیر (بسته به موقعیت خودتان و فرد مقابل) توافق اولیه را عملی کنید؛ به‌عنوان‌مثال می‌توانید بپرسید:

  • «روال شما برای تصمیم‌گیری نهایی در چنین مواردی به چه ترتیب است؟»

گاهی لازم است که از پرسش مستقیم خجالت نکشید و از مطرح کردن سوال مستقیم نترسید، مثل مطرح کردن چنین سوال‌هایی:

  • «در شرکت شما تصمیم‌گیری نهایی در مورد خرید، توسط چه کسی انجام می‌شود؟»
  • «آیا شما مسئولیت خریدهای شرکتتان را بر عهده دارید؟»

سوال‌های فوق می‌تواند فرد را به انجام توافق اولیه تشویق کرده و یا اگر شخص، اختیار نهایی برای خرید را نداشته باشد؛ او را وادار به حرف زدن و معرفی مسئول اصلی کند؛ در آن صورت سعی کنید که با مسئول اصلی ملاقات کنید.

همیشه باید موقعیت و روزنه‌ی فروش را درست تشخیص دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما حتی با فردی که مسئول اصلی خرید یک شرکت است در تلفن صحبت کنید؛ به‌احتمال‌قوی نخواهید توانست؛ پشت خط تلفن، توافق اولیه را برای فروش محصول یا خدماتتان به دست آورید و موضوع به ملاقات یا وقتی دیگر موکول خواهد شد.

 

تکنیک مذاکرات تجاری: ایجاد یک فوریت برای خرید

بخشی دیگر از قضیه‌ی توافق اولیه با مشتری، مربوط به موضوع زمان در امر فروش است.

شما برای نهایی کردن توافق اولیه‌ی فروش باید فوریت ایجاد کنید.

 به این نکته توجه داشته باشید که گاهی امکان دارد مشتری محصول یا خدمت شما را بپسندد یا حتی عاشق محصول شما شود ولی بدانید که حتی در این شرایط نیز او به‌عنوان یک خریدار، سعی خواهد کرد که خوددار باشد و زیاد در اطرافتان پرسه نزند؛ به همین دلیل، شما باید برای اقدام نهایی مشتری، یک فوریت زمانی ایجاد کنید. برای انجام این کار به‌عنوان‌مثال، می‌توان از شیوه‌های زیر بهره برد:

  • می‌توانید برحسب نوع خدمات یا محصولات خود به مشتری بگویید که: «امسال (در این ماه- در این هفته) فقط یک مشتری می‌توانم قبول کنم»
  • شرایطی فراهم کنید که مشتری ببیند که اگر در لحظه‌ی فعلی اقدام به خرید کند برایش پرمنفعت‌تر یا راحت‌تر است.
  • گاهی می‌توانید نوعی تاریخ نهایی تعیین کنید که مشتری احساس کند که مدت محدودی برای خرید وقت دارد ولی آن تعیین تاریخ باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که مشتری احساس نکند که تصنعی است.
  • شرایطی فراهم کنید که خرید در لحظه‌ی فعلی برای مشتری، امن‌تر یا باکیفیت‌تر باشد.
  • تکنیک‌های مذاکرات تجاری در مرحله‌ی توافق اولیه حکم می‌کند که مناسبت و هماهنگیِ محصول یا خدمت خود را با علاقه و نیاز مشتریان، به‌خوبی به نمایش گذاشته و گاهی یادآوری کنید.
  • می‌توانید در مذاکرات تجاری برای نهایی کردن توافق اولیه، خطر عقب ماندن مشتری از رقیبانش را در صورت عدم خرید محصول یا خدمت شما، به او یادآوری کنید.
  • هیچ‌گاه طوری به مشتری پیشنهاد ندهید که با یک کلمه‌ی «خیر» بتواند شما را در بن‌بست قرار دهد. لازم است همیشه سعی کنید که دو یا حداکثر سه گزینه به او پیشنهاد بدهید تا از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند. به مثال‌های زیر دراین‌باره توجه کنید:

«به نظرتان الآن صحبت در مورد فایده‌های این محصول برایتان مفیدتر است یا شرح طرز کار آن؟ کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟»

«آیا می‌خواهید از 10 درصد تخفیف برای خرید نقدی یا خرید نیمی نقد، نیمی اقساط استفاده کنید؟»

Foto: biocatalysts.com

توجه داشته باشید که تکنیک‌های مذاکرات تجاری فوق، باید بسیار طبیعی اجرا شوند. برای اجرای طبیعی این تعداد از تکنیک‌های مذاکرات تجاری راهی جز تمرین کردن آن‌ها ندارید؛ بنابراین از اجرای آن‌ها نترسید و شرع به استفاده از این تکنیک‌ها در مذاکرات تجاری خود کنید.

سوال مجدد در مذاکرات تجاری

 شاید باوجود تمام تلاشتان در بستن توافق اولیه، با جواب منفی مشتری روبرو شوید. در چنین شرایطی از قبل، برحسب ویژگی‌های هر مشتری و هر معامله، برنامه‌ای آماده داشته باشید.

 ابتدا باید تشخیص دهید که علت واقعی مخالفت مشتری چیست و سپس صحبت‌ها را دوباره پالایش کرده و مجدداً پیشنهاد خود را در قالبی دیگر مطرح کنید.

 طرح مجدد پیشنهاد باید به‌طور حتم در قالبی دیگر و با اجرای یک نیت خیرخواهانه و مفید به حال مشتری صورت بگیرد؛ به‌عنوان‌مثال، فرض کنید که شما ارائه‌کننده‌ی نوعی خدمات اداری هستید و در طیِ مذاکره احساس می‌کنید که مشتری در مورد بستن قراردادِ یک‌ماهه با شما نظر چندان مساعدی ندارد. می‌توانید پیشنهاد بعدی را این‌طور مطرح کنید:

«به‌جای این‌که من یک ماه به دفتر کار شما آمده و در آنجا کارکنم، چرا مدت قرارداد را دو هفته تنظیم نکنیم؟ اگر بعد از دو هفته موردی پیش آمد می‌توانید از راهنمایی تلفنی من استفاده کنید.»

در انتها، در مورد تکنیک‌های مذاکرات تجاری روی یک موضوع، تأکید بسیار می‌کنیم: تمرین، تمرین و بازهم تمرین!

 شما باید تکنیک‌های مذاکرات تجاری را به‌طور مرتب در کار روزانه‌ی خود و یا با شخصی دیگر و یا در مقابل آینه تمرین کنید تا کم‌کم در آن به مهارت برسید؛ طوری که بتوانید به‌صورت خودکار حتی در شرایط سخت نیز به توافق اولیه با مشتری دست پیدا کنید.

فراموش نکنید که بدترین تجربه نیز از بی‌تجربگی بهتر است! خوشحال خواهیم شد که شرح تجربه‌های خود را در این مورد در بخش نظرها با ما در میان بگذارید

اولین مطالب آزمایشی من

۳ بازديد
این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

۵ بازديد
این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.