مدیریت تعارض و مذاکره

۲ بازديد

در مقاله مدیریت تعارض و مذاکره به مشکلاتی که در انواع روش‌های مذاکره و با انواع مذاکره‌کنندگان می‌تواند پیش بیاید اشاره خواهیم کرد. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

مدیریت تعارض و مذاکره چیست؟

صرف‌نظر از این‌که موضوع مذاکره چه باشد و با چه نوع مذاکره‌کنندگانی طرف باشید، یا بخواهید از کدام‌یک از فنون مذاکره استفاده کنید؛ با چالش‌هایی مبتنی بر تعارض روبرو خواهید بود که برطرف کردنی آن نیاز به مدیریت تعارض و مذاکره خواهد داشت؛ پس مدیریت تعارض و مذاکره، راه‌کارهایی است برای غلبه بر چالش‌های تعارض‌های بیرونی در انواع مذاکره و در هنگام روبرو شدن با انواع مذاکره‌کنندگان.

لازم است که برای مدیریت تعارض و مذاکره، تواناییِ غلبه بر این چالش‌ها در بالاترین سطح را داشته باشید. اجازه بدهید که جزئیات مهم‌ترینِ این چالش‌ها را بررسی کنیم:

عدم درک متقابل

بزرگ‌ترین چالشِ هر مذاکره‌ای، آماده نبودن برای درک طرف مقابل است. افراد زیادی هستند که در هر مذاکره‌ای فقط به منافع خود می‌اندیشند و نمی‌خواهند نیازها و علاقه‌مندی‌های طرف مقابل را در نظر بگیرند.

یک مثال: «جیم» تصمیم به خرید تی‌شرتی گرفت و به صاحب مغازه قیمت بسیار کمی را پیشنهاد داد و صاحب مغازه نیز آن قیمت را رد کرد، چراکه سودی برای او نداشت؛ یعنی جیم فقط منافع خودش را در نظر گرفت و نتیجه‌ی مذاکره‌ی او صفر بود.

سعی کنید به توقعات و انتظارات طرف دیگر مذاکره نیز پی ببرید.

به‌عنوان مثالی دیگر، در هنگام استخدام نیروی کار، فقط به دادن دستمزد کم‌تر فکر نکنید؛ به کاری که برای شرکت شما توسط آن نیروی کاری انجام خواهد شد و سودی که از آن خواهید برد نیز فکر کنید. دستمزدی را پیشنهاد کنید که برای شرکتتان مقرون‌به‌صرفه و برای کارکن قابل‌قبول باشد.

کمبود زمان مذاکره

چالش بزرگ دیگری که در مدیریت تعارض و مذاکره، با آن روبرو می‌شویم؛ کمبود زمان مذاکره است. هیچ‌کس در هیچ مذاکره‌ای نباید عجله به خرج دهد. اصول مدیریت تعارض و مذاکره می‌گوید که برای قانع کردن دیگران به زمان نیاز دارید. برای خرید یک وسیله یا امضای یک تفاهم‌نامه عجله نکنید. همه‌چیز را به‌دقت بررسی کنید تا بتوانید به نتیجه‌ی موردنظرتان دست یابید.

آماده نبودن برای مذاکره

حضور در مذاکرهف بدون آمادگی کافی، یکی از شایع‌ترین چالش‌ها در مدیریت تعارض و مذاکره است. این کار، قابل‌قبول نیست. فرض نکنید که حتماً طرف مذاکره‌ی شما آدم عاقلی خواهد بود و همه‌چیز را درک خواهد کرد. همه‌چیز را به‌دقت بررسی کرده و برای هر سؤال احتمالیِ او جواب قانع‌کننده‌ی داشته باشید.

بی‌صبری در مذاکره

مدیریت تعارض و مذاکره بدون صبر و کنترل بر خویش، امکان‌پذیر نیست. بی‌صبری سرآغاز یک مذاکره‌ی بد است.

 هریک از طرفین مذاکره حق دارند نظر و ایده‌ی خود را بیان کنند و فردِ مقابل نباید سخن دیگری را قطع کند. شما می‌توانید با او موافق نباشید؛ اما ابتدا باید سخنان او را تمام و کمال، بشنوید. بنشینید و باهم به این موضوع فکر کنید که با چه نوع تفاهمی منافع هر دوی‌تان حفظ می‌شود. ا

اگر ممکن باشد، برخی نکته‌ها را یادداشت و بررسی کنید. هم‌چنین، تمامی مدارکی که احتمال دارد در طیِ مذاکره به آن‌ها احتیاج پیدا کنید را به همراه داشته باشید.

انتقاد، تمسخر و تحقیر

در مدیریت تعارض و مذاکره هرگونه به کار بردن انتقاد، تمسخر یا تحقیر در مورد افراد، بزرگ‌ترین تهدید برای مذاکره‌ی موفق محسوب می‌شود.

به‌هیچ‌عنوان، سخنی که دیگران را ناراحت یا به آن‌ها آسیبی وارد کند؛ بر زبان نرانید. به خاطر داشته باشید که شما و دیگران برای تأمین منافعتان در جلسه‌ی مذاکره حاضر شده‌اید، پس منطقی باشید. در جلسه‌ی مذاکره، احساساتی یا درون‌گرا جلوه نکنید. برای موفقیت در مذاکره لازم است کمی سیاستمدار و کمی باهوش باشید.

تغییرات در دقیقه‌ی 90!

چالش دیگر در مدیریت مذاکره و تعارض که در اواخر زمان مذاکره و به طرز ناگهانی و حتی اتفاقی می‌تواند پیش بیاید، موضوع تغییرات ناگهانی در تفاهمی است که در طول مذاکره و تا آن لحظه حاصل شده است. در انتهای مذاکره از احتمال به وجود آمدن تغییرات ناخواسته در تفاهمِ مطلوبِ به‌عمل‌آمده بپرهیزید. دو طرف، باید به‌صورت شفاف بدانند که از یکدیگر چه می‌خواهند و به آن خواسته‌ها پایبند بمانند.

سخنان و خواسته‌های خود را مرتب عوض نکنید و به‌محض این‌که با طرف مقابل به توافق رسیدید؛ بهتر است که قراردادی در آن مورد با او امضا کنید.

انعطاف‌ناپذیری

دیگر چالشِ مطرح در مدیریت تعارض و مذاکره، انعطاف‌ناپذیری طرفین مذاکره است. باید کمی انعطاف‌پذیر باشید. رسیدن به منافع حداکثری در مذاکره امکان‌پذیر نیست و باید سعی کنید به بهترین سطحِ برآورده شدن توقعاتتان که عملی است؛ دست یابید. لازم است یک خط‌مشی کاربردی و مثبت اتخاذ کرده و با طرف دیگر، هماهنگ شوید تا سرانجام به راه‌حلی که هردوی شما را قانع کند؛ برسید.

فراموش نکنید که در مذاکره‌های تجاری، فقط عامل قیمت مهم نیست، بلکه به موارد دیگری مانند کیفیت، نامِ تجاری (بِرند) و دوام کالا یا پشتیبانی‌های موجود از کالا یا خدمات مورد بحث نیز باید توجه داشته باشید.

یک دستگاه پخش «سی دی» می‌تواند برای شما به قیمت پنج دلار تمام شود و دستگاه دیگر، چهار دلار قیمت داشته باشد، تفاوت قیمت آن‌ها زیاد نیست ولی تفاوت کیفیت آن‌ها می‌تواند بسیار بیش‌تر از تفاوت قیمت آن‌ها باشد. کمی هوشیار و حساس باشید و به چنین نکته‌های ظریفی دقت کرده و آن‌ها را درک کنید. منافع دیگران را نیز در نظر بگیرید، شما هیچ‌وقت کالایی را که به قیمت شش دلار خریده‌اید به قیمت سه دلار نخواهید فروخت، همین موضوع در مورد دیگران نیز صادق است.

مدیریت تعارض و مذاکره به ما می‌آموزد که در هنگام مذاکره هوشیار باشیم. هر چیزِ به‌ظاهر جزئی را به‌دقت بررسی کنید و هر شرط و تعهدی را زود نپذیرید؛ در غیر این صورت، در آینده به مشکل برخورد خواهید کرد. با چشم و گوش باز مذاکره کنید!

عدم اعتماد

موردِ دیگر در مدیریت تعارض و مذاکره، مشکلِ عدم اعتمادِ طرفین به یکدیگر است. برقرار کردن تماس چشمی با فردی که در آن سوی میز مذاکره نشسته است را فراموش نکنید. جدی بودن در مذاکره مهم است اما جدی بودن شما نباید به این معنا باشد که طرف مقابلتان را به‌اصطلاح، تحویل نگیرید یا با او رفتار ناشایستی داشته باشید. در ضمن، در جلسه‌ی مذاکره در مورد وضعیت ظاهری و پوشش خود نیز دقت لازم را به خرج دهید. موفق باشید.

https://irannegocenter.ir/

فنون مذاکره

۳ بازديد

فنون مذاکره، قلب مذاکره محسوب می‌شود. در مقاله‌های قبلی با چیستی مذاکره، تاریخچه اصول مذاکره، انواع روش‌های مذاکره و انواع مذاکره‌کنندگان آشنا شدیم، سپس طیِ مقالاتی دیگر، اهمیت و جزئیات هریک از آن‌ها را در زندگی شخصی و شغلی انسان‌ها توضیح دادیم.

اکنون، به شرح کلی فنون مذاکره می‌پردازیم، با این توضیح که هریک از این موارد، احتیاج به بررسیِ جداگانه‌ای نیز خواهند داشت. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

برخی از فنون مذاکره

علاوه بر موضوع تفاهم، نحوه‌ی تفاهم انسان‌ها با یکدیگر نیز دارای اهمیت خاصی است. بین مذاکره و گدامَنِشی و بین مذاکره و التماس، تفاوت بسیاری وجود دارد، پس این فنون مذاکره را بیاموزیم:

  • لازم نیست به هر قیمتی به تفاهم دست پیدا کنید، مذاکره باید توأم با حفظ شخصیت و ارج‌وقرب افراد انجام شود.
  • باید در مذاکره بسیار صبور باشید و احتیاج‌ها و علاقه‌های طرف مقابل را به‌خوبی درک کنید.
  • در مذاکره، نظر مستقل خود را ابراز کنید و به آرا و نظرهای دیگران وابسته نباشید. نظر همگان را شنیده و تصمیمی بگیرید که به نفع همه باشد.
  • اول و آخر فنون مذاکره، اطلاع کافی و دقیق از جزئیات تمام موارد مربوط به مذاکره است.
  • آماده‌ی وقوع هر احتمال و مطرح شدن هر سؤالی از طرف مقابل باشید.

یک مثال: «ژانت»، قصد داشت یک «لپ‌تاپ» بخرد. او پیش از مراجعه به فروشگاه‌ها، تحقیق مفصلی راجع به انواع مدل‌ها و قیمت‌ها در اینترنت انجام داد و به‌خوبی آماده‌ی مذاکره با فروشندگان مربوطه شد و توانست با یکی از فروشندگان، به تفاهم رسیده و با بیش‌ترین تخفیف ممکن، لپ‌تاپ موردنظر خود را خریداری کند.

زبان بدن و حرکات فیزیکی خود را ارتقا دهید

  • اعتمادبه‌نفس داشته باشید. یکی از فنون مذاکره این است که هنگام صحبت در جلسه یا در محل مذاکره به اطراف، نگاه نکرده یا با اشیا بازی نکنید.
  • فراموش نکنید که این فقط یک مذاکره است و اگر هم موفق به توافق نشوید کسی شما را نخواهد کُشت! پس نیازی نیست در میان جمع، نگران به نظر برسید، یا تپق بزنید یا شروع به عرق کردن کنید!

اگر طرفِ مذاکره‌تان شما را پریشان ببیند؛ در همان ابتدای کار، بدون هیچ دلیلی، یک امتیاز بزرگ به او داده‌اید.

  • به لباس و وضعیت ظاهری خود برسید. هیچ لباسی را که لباس خیلی راحتی است؛ نپوشید. اگر معمولی و یا به‌صورت تصادفی لباسی را برای مذاکره بپوشید، انسان‌ها شما را جدی نخواهند گرفت.

بسیار متمرکز باشید

  • فنی مهم از فنون مذاکره این است که باید خواسته‌ی واضحی داشته باشید. ابتدا از خود بپرسید که هدفتان از این مذاکره چیست؟ و درواقع، چه می‌خواهید؟ قیمت مقرون‌به‌صرفه برای شما چقدر است؟
  • به خواسته‌ی خود در طیِ مذاکره پایبند بمانید و در این مورد بسیار صریح باشید.

به‌هیچ‌عنوان حرف دلتان را نگفته نگذارید!

  • هیچ‌وقت فکر نکنید که قادر هستید ذهن طرف مقابل را به‌طور کامل بخوانید؛ یا این‌که دیگری بخواهد توانست یا باید ذهن شما را بخواند. یک مادر، به نوزاد خود تا وقتی‌که گریه نکند شیر نمی‌دهد.
  • در موردِ نتیجه‌ی مذاکره و جزئیات آن، به حرف دلتان گوش کنید. فنون مذاکره چیزهایی تصنعی نیستند.
  • اگر در طیِ مذاکره، توافقی را قبول کردید ولی در دلتان از آن احساس رضایت نکردید، فوراً عدم رضایت خود را به دیگر مذاکره‌کنندگان اعلام کرده و بگویید که مثلاً از قیمت، راضی نیستید و نیاز به بررسی مجدد دارید.

فرض کنید که دارید به سخنان یک بیمار گوش می‌کنید!

  • خوب گوش دادنف یکی از مهم‌ترین فنون مذاکره است. به حرف دیگران نیز گوش فرا دهید! نیازها و علاقه‌های آن‌ها را در نظر داشته باشید. به پیشنهاد طرف دیگر مذاکره گوش کنید زیرا شاید چیزی که اصلاً فکرش را نمی‌کردید از آن به دست بیاید. به‌هیچ‌وجه به میان کلام طرف مقابل ندوید.

واقع‌بین باشید

فنون مذاکره بر انعطاف‌پذیری و کنترل بر خود تأکید دارند، لذا:

  • چیزی را که خودتان می‌دانید؛ نپرسید.
  • پایتان را در یک کفش نکنید!
  • برای حفظ منافع خود خشمگین نشوید.
  • خط‌مشی‌ای که در پیش می‌گیرید باید تا حدی امکان عملی شدن داشته باشد. منفعت فرد مقابل را نیز در نظر گرفته و منطقی باشید.

برای پایان دادن به مذاکره عجله نکنید

  • یکی از بهترین فنون مذاکره این است که با طرف دیگر مذاکره، مدت‌زمان مشخصی را برای گفتگو تعیین کنید. مطمئن شوید که مذاکره‌ی شما در مسیر بُرد- بُرد است.
  • مطالب را کِش ندهید.
  • نتیجه‌ی استفاده‌ی زیاد از لحن خواهش و تمنا و یا افراط در اعتراض و محکوم کردن، صفر خواهد بود!

بدانید که چه وقت باید مصالحه کنید

  • هر فردی برای رسیدن به نتیجه مجبور به مصالحه است. اگر احساس می‌کنید که با قبول برخی خواسته‌های فردِ مقابل، ضرر زیادی به شما نمی‌رسد و وضعیتِ مذاکره بهتر می‌شود، مقداری از خواسته‌های وی را قبول کنید و مذاکره را پیش ببرید.
  • در مذاکره از هر کس انتظار می‌رود که کمی نرمش به خرج دهد.

ارتباط در مذاکره نیز مهم است

  • واضح و دقیق صحبت کنید. هیچ‌کس نباید تمرکز دیگری را برهم بزند. بازی با کلمات، بزرگ‌ترین تهدید برای موفقیت در مذاکره است.
  • از اظهارات ناخوشایند و دور از ادب در مورد افراد بپرهیزید.

بهتر است که یک قرارداد داشته باشید

  • پس از توافق نهایی، بهتر است برای شفافیت بیش‌تر، با حضور طرفین، قراردادی منعقد شود.
 در مذاکره درون‌سازمانی، صورت‌جلسه‌ها باید در بین شرکت‌کنندگان توزیع شوند؛ تا همه‌ی افراد، بتوانند چشم‌انداز و برداشت مشابهی از مذاکره‌ی به‌عمل‌آمده داشته باشند.

https://irannegocenter.ir/

چگونه برای مذاکره موفق (بُرد- بُرد) آماده شویم؟

۳ بازديد

چگونه برای یک مذاکره موفق باید آماده شد؟ یکی از مذاکره‌هایی که در مقاله‌ی انواع روش‌های مذاکره در مورد آن توضیح دادیم، روش مذاکره «بُرد- بُرد» (win win) بود. در این مقاله، چگونگیِ آماده شدن برای مذاکره موفق، طبق روش بُرد- بُرد را توضیح خواهیم داد. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

آمادگی برای مذاکره موفق بُرد- بُرد

به‌طورکلی، مهم‌ترین بخش هر مذاکره موفق، بخش آماده شدن برای مذاکره است. پیشنهادی جایگزین که با رضایت خاطر، موردقبول تمام طرف‌های مذاکره واقع شود، هدف مذاکره بُرد- بُرد خواهد بود. چنین نتیجه‌ای جلوی هرگونه سوءتفاهم بعدی و درگیری‌های احتمالی را خواهد گرفت. در پایانِ یک مذاکره موفق، هردو طرف، منافع و انتظارات خود از مذاکره را برآورده‌شده خواهند دید.

وقتی می‌خواهید برای یک مذاکره موفق اقدام کنید و به نتیجه‌ی بُرد- بُرد در مذاکره برسید؛ موارد زیر را انجام دهید:

  • عادت کنید که با اطلاعات کلی یا پراکنده به جلسه‌ی مذاکره نروید؛ بلکه از کوچک‌ترین جزئیات مربوط به مذاکره مطلع شوید. برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد موضوع مذاکره، پیشینه و شرایط فعلیِ مذاکره‌کنندگان و اطلاعات تکمیلی دیگر را بررسی کنید؛ از آن جمله است بررسیِ وب‌سایت‌های مختلف درباره‌ی هریک از موارد فوق.
  • فرض کنید مذاکره‌ای برای خرید قلم با مارکی مشخص در پیش دارید. بدیهی است که علاوه بر دانسته‌های خود باید قیمت سایر مارک‌ها را نیز بررسی کنید. هم‌چنین لازم است که خود، به چند فروشگاه نوشت‌افزار مختلف رفته و تمامی اقلام مرتبط با قصد خریدتان را موردبررسی قرار دهید.

با عمل به همین توصیه‌ی ساده و به‌ظاهر بدیهی، با قدرت و تسلط بسیار بیش‌تری در مذاکره‌ای که مثال زدیم؛ حاضر خواهید شد.

  • در هنگام یک مذاکره موفقِ بُرد- بُرد نیز مانند هر مذاکره‌ی دیگری، طرف دیگرِ مذاکره از شما سؤال‌هایی خواهد پرسید. باید به تمامی سؤال‌هایی که احتمال دارد مطرح شوند؛ فکر کرده و پاسخ مناسبی مطابق با واقعیت‌هایتان برای هرکدام آماده کنید.
  • برای یک مذاکره موفق، هیچ‌وقت عجله نکنید. درباره‌ی فرصت کاری، تمامی اطلاعات مندرج در برگه‌ها را کنترل کنید. تمامی برگه‌ها و مدارک لازم را همراه داشته باشید، زیرا احتمال این‌که به ارائه‌ی آن‌ها نیاز پیدا کنید، بسیار زیاد است.

 

آنچه را که از مذاکره موفق انتظار دارید، برای خودتان به‌وضوح مشخص کنید.

  • هدف از یک مذاکره موفق باید بسیار مشخص و واضح باشد. باید از خود بپرسید که چرا به این مذاکره نیاز دارید و در این مورد، یک مذاکره موفق چه هدفی را برای شما تحقق خواهد بخشید؟
  • در هنگام حضور در مذاکره، حالت مردد نداشته باشید و با فکر مغشوش در جلسه یا در محل مذاکره حاضر نشوید. بر روی موضوع، متمرکز بمانید و ذهنیت خود را پشت سر هم تغییر ندهید. به‌عنوان‌مثال، اگر هدف شما از یک مذاکره، تحقق دستمزدی مشخص است، مذاکره در حول‌وحوش همان میزان دستمزد، کار مناسبی است و چنانچه شایستگی و ظرفیت لازم را داشته باشید؛ بدون شک به خواسته‌تان خواهید رسید، اما نکته‌ی مهم این است که انتظارات شما دور از واقعیت‌های محیط نباشند.

پس هدف خود را به‌وضوح تعریف کنید زیرا نمی‌توانید چیزی را که به‌طور دقیق نمی‌دانید چیست؛ به دست بیاورید.

همیشه یک نقشه و برنامه‌ی جایگزین داشته باشید

  • به‌منظور مذاکره موفق، فقط به یک برنامه‌ی واحد بسنده نکنید. گاهی اکتفا کردن به فقط یک طرحِ ثابت برای مذاکره می‌تواند کارساز نباشد. باید برای قانع کردن طرف مقابل، علاوه بر برنامه‌ی اصلی خود، برنامه‌ی جایگزینی نیز داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال، اگر قصد خرید یک «لپ‌تاپ» را دارید ولی می‌بینید که صاحب فروشگاه میل به دادن تخفیف ندارد با او مرافعه نکنید، شاید با خرید لوازم جانبیِ همراه با لپ‌تاپ نیز توانستید تخفیفی را که بابت لپ‌تاپ می‌خواهید بگیرید.

کمی زرنگ باشید و چنین شگردهایی را به کار ببرید.

با طرف دیگرِ مذاکره روراست باشید

  • برای یک مذاکره موفق و رسیدن به نتیجه‌ی بُرد- بُرد، گفتن دروغ و دست‌کاری کردن قرارداد و موارد مشابه هیچ کمکی نخواهد کرد. یادتان باشد که صداقت، سود خود را در بلندمدت پرداخت می‌کند! شاید با پنهان کردنِ برخی شرایط و ضوابط، به موفقیت در مذاکره دست یابید، اما به‌زودی به مشکل بر خواهید خورد. صادق بودن، باعث روابط خوب و عدم نگرانی شما خواهد شد.

بسیار با اعتمادبه‌نفس ظاهر شوید

برای داشتن یک مذاکره موفق، احتیاج و یا ناعلاجی خود را معلوم نکنید. اگر به چیزی که به خاطر آن، مذاکره می‌کنید احتیاج ضروری دارید؛ احساس نیازتان را فقط برای خودتان نگه‌دارید. اگر نیاز بسیار زیادی به یک کار دارید این موضوع را در مصاحبه‌ی استخدامی پنهان نگاه دارید؛ در غیر این صورت، رفتار فرد مقابل، سودجویانه خواهد شد. این کار، برخلاف صداقت نیست، این احساس و موضوع خصوصی شما است و باید آن را برای خودتان نگاه دارید. در هنگام مذاکره، برخوردی مثبت از خود نشان داده و چند بار لبخند بزنید.

شرایط طرف مذاکره‌ی خود را درک کنید

  • سعی کنید در مورد نیازها و زمینه‌هایی که طرف مذاکره‌تان به آن‌ها علاقه‌مند است اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید.
  • باید انتظارات او را نیز در نظر بگیرید. شرایطی را که برای فرد مقابل مناسب نیست؛ پیشنهاد ندهید. برای رسیدن به راه‌حل بینابین، به بهترین وجه ممکن تلاش کنید.

رابطه‌ای خوب برقرار کنید

  • در برابر هیچ‌کسی و تحت هیچ شرایطی از کلمه‌های ناپسند استفاده نکنید، راه‌های دیگری نیز برای نشان دادن نارضایتی‌تان وجود خواهد داشت پس با هیچ‌کس به درشتی رفتار نکنید.
  • مطمئن شوید که برای بیان مقصود خود بهترین و واضح‌ترین کلمه‌ها را انتخاب می‌کنید.
  • در صحبت‌های خود قاطع باشید و در ضمن، لحن و تُن صدای خود را کنترل کنید، زیاد بلند حرف نزنید اما سخنانتان باید برای همه قابل‌شنیدن باشد. هنگام سخن گفتن نباید تپق بزنید.

به انتخاب پوششتان دقت کنید

  • برای داشتن یک مذاکره موفق باید مناسب‌ترین لباس را برای شرایط آن مذاکره بپوشید.
  • هرگز به این دلیل که شاید فرد مقابل، چندان شما را جدی نگیرد؛ با طرف مذاکره‌ی خود، یک برخورد معمولی نداشته باشید. برای برجا نهادن تأثیر اولیه‌ی مناسب‌تر، لباس‌های رسمی‌تر را ترجیح دهید.

بهترین وقت توافق را تشخیص دهید

  • یک فرد مذاکره‌کننده برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن، باید بهترین موقعیت توافق را تشخیص دهد. فراموش نکنید که در مذاکره هیچ‌وقت نخواهید توانست همه‌چیز را از آنِ خود کنید. لازم است ذر طیُ مذاکره‌ی بُرد- بُرد، بهترین راه‌حل ممکن برای هردو طرف را بجویید.

پس از اتمام مذاکره، قرارداد امضا کنید

  • مطمئن شوید که تمام شرایط به نحوی شفاف در قرارداد قید شده است. برای رسیدن به یک مذاکره موفق بُرد- بُرد، طرز رفتاری مثبت و واقعی در پیش بگیرید. نقش بازی نکنید، خودتان باشید. همه‌چیز درست خواهد شد!

https://irannegocenter.ir/

مذاکره حقوق و دستمزد

۴ بازديد

اصول مذاکره حقوق و دستمزد، موضوعی است که کاربرد بسیار وسیعی در سطح جامعه دارد و قشر عظیمی از کارفرمایان و کارکنانِ مختلف جامعه با آن سر و کار داشته و خواهند داشت. ضمنِ دعوت از شما برای مطالعه‌ی کلیه‌ی مقاله‌های مربوط به آموزش مذاکره در وب‌سایتمان و ازجمله مقاله‌ی فنون مذاکره، در این مقاله، اصول مذاکره حقوق و دستمزد را موردبررسی قرار می‌دهیم. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

چند نکته درباره‌ی مذاکره حقوق و دستمزد

یافتن راه‌حلِ بینابین برای مسئله‌ی موجود بین افراد، مذاکره نامیده می‌شود. بدیهی است که نشستن و گفتگو کردن و به توافق رسیدنِ هر دو طرف، بسیار بهتر از تداوم اختلاف یا ناامیدی آن‌ها از همکاری با یکدیگر است. این حقیقت را نیز فراموش نکنید که در زندگی اجتماعی، همه‌جا و همیشه نوعی بازاریابی وجود دارد و دانستن اصول و فنون آن لازم است.

مذاکره حقوق در مورد میزان دستمزد یک فرد، یکی از مهم‌ترین مذاکره‌ها محسوب می‌شود. اگر برای استخدام شدن به شرکتی رفته و با حقوقی پایین‌تر از سایر همکارانتان در آنجا مشغول به کار شوید؛ چه حسی خواهید داشت؟

از سوی دیگر، اگر به یک فرد، کم‌تر از کارایی او حقوق پرداخت شود؛ او هیچ‌گاه کارش را دوست نخواهد داشت و روحیه‌ی کاریِ او در طیِ زمان، بهبود پیدا نخواهد کرد. بله. مذاکره حقوق، بسیار مهم و حیاتی است.

پیش از پرداختن به جزئیات مذاکره حقوق، باید یادآوری کنیم که در هر محل کاری، میزان حقوق یک فرد، یکی از مهم‌ترین معیارها برای تعیین ارزش وجودی وی محسوب می‌شود.

هر حقوق پرداختی به هریک از کارکنان در هر مؤسسه یا شرکتی، باید برحسب کارایی، میزان علاقه‌ی فرد به کار خود و مقدارِ سودرسانی او به مؤسسه‌ای که در آن کار می‌کند سنجیده و به‌درستی برآورد شود.

 اگر کارکنان یک شرکت، حقوقی منصفانه دریافت کنند از شنیدن خبر سودآوری شرکتشان احساس حسرت و ضرر نکرده و ناراحت نخواهند شد.

اکنون به بحث اصلی می‌پردازیم. برای فردی که عازم جلسه‌ی مذاکره حقوق و دستمزد خویش است؛ دانستن و پیاده کردن نکته‌های زیر ضروری است، البته در اینجا فقط به ذکر مهم‌ترین موارد اصول مذاکره حقوق می‌پردازیم:

هنگامی‌که به مرحله‌ی پایانی مصاحبه برای استخدام در یک شرکت یا مؤسسه می‌رسید و برای انجام مصاحبه‌ی نهایی دعوت می‌شوید؛ باید بدانید که مدیران شرکت؛ بارقه‌هایی از استعداد و توانایی در مورد کارکنِ موردنیازشان را در شما دیده‌اند.

ابتدا لازم است میزان احتیاجی که شرکت یا مؤسسه‌تان به شما دارد را فراموش نکنید. به این نکته توجه داشته باشید که همیشه در شرکت‌ها و مؤسسات مختلف، کمبود نیروی کارِ توانا و بااستعداد وجود دارد. چنین شرکت‌ها و مؤسساتی، همواره در پیِ کارکنان توانا، بااستعداد و پرانگیزه هستند و اگر شما این توانایی و استعداد را در خود سراغ داشته باشید؛ با استفاده از اصول مذاکره حقوق، به‌طور حتم حقوقی را که شایسته‌ی آن هستید دریافت خواهید کرد.

برای جلسه‌ی مذاکره حقوق باید به‌خوبی آماده شوید. اگر امکان داشت، در مورد ساختار و میزان حقوق شرکت یا مؤسسه‌ای که می‌خواهید در آنجا کار کنید از منابع مختلف، تحقیقاتی انجام دهید. از میزان حقوق کارکنان هم‌رده با شغل خود باخبر شوید. هم‌چنین دقت کنید که آیا علاوه بر حقوق رسمی، دریافتی‌های دیگری نیز برای کارکنان در نظر گرفته شده است یا خیر.

نیازی به ترس و یا عصبی شدن نیست! آرام بوده و خودتان باشید. برای حضور در یک جلسه مذاکره حقوق، باید به وضعیت ظاهری و حرکات بدن خود نیز دقت کنید. راست بنشینید و با اطمینان و هوشمندانه به فردی که دارد با شما مذاکره حقوق انجام می‌دهد؛ نگاه کنید.

در مورد حقوق دریافتِی قبلی خود راست‌گو باشید و اطلاعات غلط در مذاکره حقوق به شخص مقابل ندهید، چراکه در آینده برایتان دردسرساز خواهد شد. برخی مؤسسات، تمامی اظهارات شما را موردبررسی قرار می‌دهند و درباره‌ی آن تحقیق می‌کنند.

مطمئن باشید که چیزی را که شایسته‌ی آن هستید کسب خواهید کرد. نه چیزی بیش‌تر و نه چیزی کم‌تر ازآنچه که شایسته‌ی آن هستید را قبول نکنید، از خود بپرسید، آیا استحقاق دریافت این حقوق را دارم؟ اگر پاسختان آری است؛ برای به دست آوردن آن تلاش کنید.

ثابت‌قدم باشید و در جریان مذاکره حقوق، میزان حقوق درخواستی خود را مدام عوض نکنید. شما باید بلد باشید که مُحق بودن خود در مورد میزان حقوقی که درخواست دارید را ثابت کنید. دلایل شما برای تقاضای مقدار حقوقی که می‌خواهید باید متکی به سند و نمونه‌های موردقبول باشد.

 باید به‌طور مشخص بتوانید بگویید که چرا شرکتی که در حال انجام مذاکره حقوق با آن هستید؛ باید فلان مبلغ حقوق را به شما پرداخت کند. بهتر است که در این مورد، بسیار شفاف صحبت کنید و در گفته‌های خود، فقط میزان حقوق دیگران را ملاک درخواست خود قرار ندهید.

درخواست واقع‌بینانه و مستند ارائه کنید

مقدار حقوق غیرواقعی یا استثنایی که بسیار بالا باشد؛ درخواست نکنید. تعیین میزان حقوق شما به میزان حقوق فعلی‌تان (در صورت شاغل بودن)، سطح آموزش‌هایی که دیده‌اید، توانایی و موقعیت شما در سلسله‌مراتبِ گروه کاری‌تان و بودجه‌ی شرکت، بستگی خواهد داشت.

قبل از درخواست حقوق، تمامی این عوامل را سنجیده و سپس درخواست خود را مشخص کنید.

بسیار متین و موقر باشید

در مذاکره حقوق باید وقار و متانت خود را حفظ کنید. لحن جدل و دعوا را در پیش نگیرید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که در استخدام یک فرد، میزان حقوق، تمامی ماجرا نیست، بلکه مسئولیت‌ها، اهداف، ارزش تجاری و اجتماعی نام شرکت یا سازمان مربوطه نیز در تصمیم‌گیری شما باید لحاظ شود.

در پاسخ به دیگران، میزان حقوق درخواستی خود را بالاتر بگویید

متأسفانه این، یک قانون نانوشته است که هر میزان حقوقی که بخواهید معمولاً شرکت‌ها کم‌تر از آن را به شما پرداخت خواهند کرد! در پاسخ به دیگران، میزان حقوق درخواستی خود را بالاتر بگویید و با کسی که مذاکره می‌کنید برخوردی منطقی داشته باشید.

ناامیدی خود را به هیچ‌کس نشان ندهید

هیچ‌گاه به‌صورت آشکار، نیاز خود به کار کردن را بیان نکنید. فراموش نکنید که هیچ مؤسسه‌ای قصد نیکی کردن و بخشش به شما را ندارد و پس از استخدام نیز برای آن‌ها کار خواهید کرد. به خاطر حقوق و دستمزدتان التماس نکنید؛ این، حق شما است.

اگر مؤسسه‌ی مذکور، با حقوق درخواستی شما موافقت نکرد، می‌توانید طی یادداشتی مثبت، اعلام عدم همکاری کنید؛ ولی بهتر است که به دعوا یا مجادله نپردازید و ارتباط خود را با آن‌ها قطع نکنید؛ زیرا ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشید.

اگر از  پیشنهاد حقوق یک شرکت یا مؤسسه راضی نیستید؛ با ظرافت آنجا را ترک کنید و اگر از حقوقی که می‌خواهند به شما پرداخت کنند راضی هستید، قبول کرده و طی نامه‌ای موافقت خود را اعلام کنید و تاریخ شروع به کار خود را به تأیید برسانید و سعی داشته باشید که با بهترین کارکرد خود و پیشرفت روزافزون، در آن سازمان یا مؤسسه، از جمع کارکنان عادی، متمایز و برتر جلوه کنید. موفق باشید.

https://irannegocenter.ir/