اصول سنجش رضایت مشتری

۳ بازديد

اصول سنجش میزان رضایت مشتری می‌تواند به‌طورکلی چارچوب ذهنی و تجربه مدیران در جذب مشتری را شکل دهد. قبل از آشنایی با اصول سنجش میزان رضایت مشتری بهتر است این نکته را به خاطر بسپارید که دسته‌بندی مشتریان از اصولی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی است که قبل از آغاز سنجش رضایت مشتری باید انجام داد.

اصول نخست سنجش میزان رضایت مشتری: پرسیدن یک تا سه سؤال

شما می‌توانید با یک سؤال مشابه که چه میزان احتمال دارد محصول، خدمات و یا برند ما را به دوستان خود معرفی نمایید کار سنجش میزان رضایت مشتری را آغاز نمایید و به این صورت مشتریان خود را دسته‌بندی کنید. در مرحله بعد برای شناخت بیشتر و تحلیل دقیق‌تر سؤال پیگیری را از مشتریان خود بپرسید. این‌گونه سؤالات نباید اطلاعات کاربردی ایجاد کنند زیرا در این صورت وقت مشتری را تلف‌کرده و نرخ پاسخ‌دهی را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهند داد. در صورت نیاز پس‌ازاینکه پاسخ مشتری دریافت شد مدیر و یا کارشناس فروش شما می‌تواند از طریق تلفن، ایمیل و یا جلسه حضوری با مشتری وارد تعامل شده تا چرخه بازخورد مشتری را کامل کند.

انتخاب یک مقیاس مناسب و عدم‌تغییر دادن آن

با توجه به تحقیقات انجام‌شده در این رابطه برای اندازه‌گیری وفاداری، رضایت و تلاش مشتری بهتر است مقیاس صفر تا ده را مورداستفاده قرار دهید؛ اما نکته مهم این است که هر کسب‌وکار باید یک مقیاس مشخصی را برای خود انتخاب نماید و به بهترین نحو مشتریان را دسته‌بندی کند به صورتی که امتیاز هر دسته باید با رفتار آن‌ها نیز سازگاری داشته باشد.

استفاده از ترکیبی از نظرسنجی ارتباطی و تراکنشی

باید از ترکیبی از نظرسنجی ارتباطی و تراکنشی بین کارکنانی که روزانه با مشتریان در ارتباط هستند استفاده شود. این نوع از کارکنان همانند حوزه‌های پشتیبانی و یا کارکنان مرکز تماس و امور مشتریان باید با توجه به نظرسنجی در لحظه قادر به شناسایی نقاط ضعف خود و رفع آن‌ها باشند. به‌عنوان‌مثال شرکت اپل در مدت‌زمان کوتاهی پس از خرید مشتری از فروشگاه بازخورد مشتری را مورد سؤال قرار می‌دهد. این نوع از نظرسنجی‌ها را می‌توان به‌صورت روزانه و یا فصلی انجام داد.

نظرسنجی ارتباطی بیشتر برای مقایسه با رقبا و بررسی عملکرد نسبت به آن‌ها نیز ممکن است مورداستفاده قرار گیرد و مانند تراکنش‌های دیدگاهی برای رفع مشکلات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تلاش برای دریافت بیشتری پاسخ از سوی مشتری

واضح است که از تمامی مشتریان نمی‌توان بازخورد دریافت نمود ازاین‌رو همواره باید تمام تلاش خود را به‌کارگیرید و از گروه اصلی مشتریان بخواهید تا به محصول و خدمات شما بازخورد نشان دهند. همچنین همواره توصیه می‌شود نهایت تلاش خود را به‌کارگیرید تا از گروه‌هایی از مشتریان که بیشترین سودآوری را برای کسب‌وکار شما دارند و یا دسته‌ای از مشتریان که برای کسب‌وکار شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند بازخورد دریافت نمایید.

به‌عنوان‌مثال و بر اساس یک قاعده سرانگشتی درصورتی‌که نرخ پاسخ‌دهی به رضایت سنجی مشتری از 65% کمتر باشد روند کاری شرکت خود را باید اصلاح کنید به‌نحوی‌که تحلیل نتایج و تصمیم‌گیری بر اساس آن قابل‌اتکا باشد. لازم به ذکر است که نرخ رایج در کسب‌وکارهای مطرح دنیا بین 70 تا 95% است.

مدیریت نتایج شاخص‌های رضایت و وفاداری مشتری

تعداد زیادی از سازمان‌ها سالی یک‌بار پرسشنامه‌ای دارای 40-50 سؤال را برای مشتری خود ارسال می‌کنند و پس از گذشت یک ماه نتایج را تحلیل و گزارش می‌کنند. واضح است که وفاداری و رضایت مشتری در موفقیت مالی سازمان نقش کلیدی دارد؛ اما نمی‌توان یک یا دو هفته در سال، با محاسبه یک امتیاز یا شاخص میزان رضایت مشتری را موردبررسی قرار داد و انتظار داشت رضایت و وفاداری مشتری در درآمد و فروش سازمان تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. شاخص‌های تجربه مشتری باید در موقعیت مناسب و در فواصل زمانی کوتاه‌مدت مورداندازه‌گیری قرار گیرد تا برای سازمان فرصت بهبود مستمر فراهم شود. سازمانی که سالی یک‌بار اقدام به رضایت سنجی مشتری به‌صورت سنتی نماید هیچ‌وقت قادر نخواهد به این سؤال که رضایت و وفاداری مشتری در درآمدزایی شرکت چه نقشی دارد پاسخ مناسب بدهد. ازاین‌رو توصیه می‌شود منابع انسانی، مالی و زمانی خود را به‌صورت اثربخش در خدمت درآمد و فروش قرار دهید.

دریافت بازخورد مشتری باید به‌صورت مداوم و به‌موقع انجام گیرد و این نکته را به خاطر داشته باشید که تعداد کمی از مشتریان از پاسخ دادن به دو سؤال صرف‌نظر خواهند کرد و اکثر آن‌ها به‌طور کامل به سؤال‌های شما پاسخ مناسب خواهند داد.

اکتفا نکردن به میانگین‌گیری

تصور کنید دوربین‌های نظارت سرعت پلیس، میانگین سرعت تمامی خودروهای در حال حرکت در بزرگراه را مورداندازه‌گیری قرار می‌دادند. در این صورت وضعیت به‌دست‌آمده همیشه مطلوب بود و تخلف سرعتی نیز مشاهده نمی‌شد؛ اما این دوربین‌ها قادر هستند تا سرعت میانگین را در هرلحظه برای خودروها مورداندازه‌گیری قرار دهند ازاین‌رو پلیس قادر خواهد بود در تحلیل داده‌ها یک‌قدم عمیق‌تر شود و تخلفات به ازای هر ماشین را شناسایی کند.

سال‌های زیادی است که کسب‌وکارهای مختلف در حوزه شاخص‌های مالی خود این اصل را رعایت می‌کنند علاوه بر این سود و درآمد در سطح شرکت نیز به‌صورت مداوم به ازای خط محصول، منطقه جغرافیایی و فروشگاه‌های محلی گزارش می‌شود. در سطوح جزئی‌تر این موارد نیز مورد تحلیل، بررسی و گزارش قرار می‌گیرند. این سطح تحلیل جزئی‌تر در تصمیم‌گیری و اقدامات اصلاحی تا حد زیادی به تیم‌ها و افراد کمک می‌کند.

در رابطه با اندازه‌گیری شاخص‌های تجربه مشتری نیز شرکت باید در سطوح جزئی‌تر از تحلیل داده‌ها وارد شود و به امتیاز شاخص در سطوح کلی شرکت اکتفا نکند. به این دلیل است که گفته می‌شود در استراتژی تجربه مشتری ترکیبی از نظرسنجی ارتباطی و تراکنشی باید مورداستفاده قرار گیرد.

کسب اطمینان از صحت نتایج و عدم وجود سوگیری

دریافت بازخورد مشتری و اندازه‌گیری شاخص‌ها باید به نحوی طراحی شود که سوگیری پاسخ و پاسخ‌دهنده را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال مطمئن شوید از سوی کارکنان به مشتری توصیه نشده است که امتیاز خاصی به او اعطا خواهد شد. یا مشتری که عضو نمونه آماری بوده است و به سؤال‌های رضایت سنجی پاسخ نداده است را نباید از تحلیل نتایج حذف کرد.

بررسی و صحت سنجی نتایج شاخص‌های تجربه و رفتار مشتری

درصورتی‌که مشتری بر اساس نتایج در گروه مروجان قرار گیرد سه رفتار مشخص خواهد داشت: بیشتر خرید خواهد کرد، محصول/ برند و یا خدمات را به دیگران پیشنهاد و توصیه خواهد کرد و برای ارائه بازخوردهای سازنده به شرکت وقت اختصاص خواهد داد. سازمان باید همواره امتیاز شاخص‌های تجربه مشتری را با رفتار واقعی او موردبررسی قرار دهد تا مطمئن شوید که فرآیند دریافت بازخورد به شکل اثربخش و بدون وجود سوگیری طراحی‌شده است.

معیارهای سنجش رضایت مشتری

احساس رضایت در حقیقت انعکاسی از درک ذهنی مشتری و یا مصرف‌کننده از سازمان، محصول و یا خدمات است. این احساس نمایانگر انتظاراتی است که او از سازمان، محصول و یا خدمات در نظر دارد. ابعاد رضایت مشتری در سازمان‌های مختلف متفاوت است به‌عنوان‌مثال:

در حوزه محصول

کیفیت محصول، طول عمر محصول، طراحی محصول، کاربردی بودن و عملکرد محصول مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در حوزه تحویل

تحویل به‌موقع و سرعت تحویل در نظر گرفته می‌شود.

در حوزه کارکنان و خدمات

در دسترس بودن کارکنان، نمایندگان، دانش کارکنان، سرعت حل مشکلات و رسیدگی به شکایات، سرعت پاسخگویی به سؤالات، خدمات پس از فروش، رفتار حرفه‌ای کارکنان باید در نظر گرفته شوند.

در حوزه قیمت

قیمت رقابتی، برابری ارزش محصول با قیمت پرداختی در نظر گرفته خواهد شد.

در حوزه سازمان

آسانی برقراری ارتباط و انجام کسب‌وکار و شفافیت آن باید در نظر گرفته شود.

دریافت بازخورد از مشتری بهترین روش ارزیابی میزان رضایت مشتری از برند، خدمات و محصول شما است. با توجه به ابعاد ذکرشده این‌که درنهایت چه سؤال‌هایی از مشتری پرسیده شود به این موضوع بستگی دارد که چه چیزی را می‌خواهید بدانید.

معایب روش‌های سنتی ارزیابی میزان رضایت مشتری

روش‌های سنتی ارزیابی میزان رضایت مشتری از محصول، برند و یا خدمات شما دارای معایب و ضعف‌هایی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشتر پرسشنامه‌های نظرسنجی مشتریان بسیار طولانی هستند و علاوه بر این‌که وقت مشتری را تلف می‌کنند پیچیدگی‌های تحلیل داده را نیز همراه دارند. آیا تاکنون فرم کاغذی با 20-30 سؤال که در کنار صندوق فروشگاه‌ها قرار دارد را تکمیل کرده‌اید؟
  • این‌گونه به نظر می‌رسد که این نظرسنجی‌ها بیش از آن‌که باهدف یادگیری و تغییر رفتار کارکنان به‌منظور وفادار کردن مشتری صورت گرفته باشد صرفاً به دنبال تولید گزارش هستند.
  • بسیاری از رضایت سنجی‌های مشتریان بدون نام هستند ازاین‌رو امکان پیگیری مشتری و بستن حلقه بازخورد با تمامی مشتریان وجود ندارد.
  • سؤال‌های پرسشنامه اصولاً باهدف تعامل با مشتری و به زبان وی طراحی نمی‌شوند.
  • نرخ پاسخ‌دهی به پرسشنامه‌های رضایت سنجی مشتریان بسیار پایین است ازاین‌رو نتایج قابل‌اتکا نخواهند بود.
  • نتایج در برخی موارد دستکاری‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال در شعبه‌ای از یک فروشگاه یا کارشناس پشتیبانی از مشتری تقاضا می‌کند تا به وی نمره بالایی دهد.
  • سالی یک‌بار انجام می‌شوند و به‌طور طبیعی نمی‌توانند بازخورد واقعی مشتری را منعکس کنند.


https://irannegocenter.ir/

استراتژی‌های مؤثر جهت موفقیت در مدیریت فروش

۴ بازديد

بدون شک هدف اصلی تمامی کسب‌وکارها فروش موفق است؛ اما چطور می‌توان به حداکثر میزان فروش دست‌یافت؟ در حقیقت برای موفقیت در کسب‌وکارهای مختلف، عرضه محصولات و خدمات خوب و باکیفیت و افزایش حجم فروش به‌تنهایی کافی نخواهند بود و شما باید بتوانید همچنین سود خود را به نحو مطلوب افزایش دهید. برای رسیدن به موفقیت، نکات و تکنیک‌هایی وجود دارند که دانستن و اجرای آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. این نکات و تکنیک‌ها حاصل تجربه افراد موفق در حوزه تجارت و عامل اصلی موفقیت صاحبان کسب‌وکارهای برتر است. در ادامه قصد داریم تا استراتژی‌های مؤثر جهت موفقیت در مدیریت فروش را موردبررسی قرار دهیم. این استراتژی‌ها و تکنیک‌ها برای تمامی مدیران فروش قابل‌اجرا هستند و فروش موفق و سودآوری بیشتری را کسب‌وکار شما به ارمغان خواهند آورد.

استفاده از بازاریابی محتوا

در سال‌های اخیر وقتی محصول و یا خدمتی برای فروش داشتید در رابطه با آن چگونه اطلاع‌رسانی می‌کردید؟ بدون شک آگهی در نشریات و مطبوعات، آگهی‌های تلویزیونی، تبلیغات چاپی، تماس سرد، تبلیغات بنری، بیلبوردهای تبلیغاتی و ابزارهای دیگر که توانایی پرداخت هزینه آن‌ها را داشتید امتحان می‌کردید. در آن زمان کسب‌وکار افرادی موفق‌تر بود که برای تبلیغات بیشترین بودجه را صرف می‌کردند.

اما امروزه مردم دیگر به هزاران پیام تبلیغاتی که هرروز مشاهده می‌کنند و می‌شنوند توجهی نشان نمی‌دهند. با افزایش آگاهی مردم و استفاده از اینترنت، روش‌های سنتی بازاریابی روزبه‌روز در حال ضعیف شدن هستند.

افرادی که از بازاریابی رابطه‌مند استقبال می‌کنند قدرت بازاریابی محتوا را به‌خوبی درک نموده‌اند. بازاریابی محتوا در مقایسه با روش‌های سنتی بازاریابی به معنای کشف شدن توسط مشتری‌های بالقوه است. درحالی‌که در بازاریابی سنتی سعی می‌شد تا محصول و یا خدمات به انبوهی از افراد بی‌علاقه ارائه شود.

مزایای استفاده از بازاریابی محتوا

از مهم‌ترین مزایایی که بازاریابی محتوا به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشتریان راغب که صلاحیت آن‌ها از قبل تعیین‌شده است
  • هزینه‌های پایین‌تر بازاریابی
  • نرخ تبدیل بالاتر
  • رضایت بیشتر مشتری
  • نرخ پایین‌تر جذب مشتری

خواه‌ناخواه بازاریابی محتوا باید پذیرفته شود البته نه‌تنها به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی که به همراه دارد بلکه به این دلیل که هرچند زمان‌بر هستند اما امروزه به‌عنوان روش بسیار کارآمد شناخته می‌شود و به‌احتمال‌زیاد تنها تکنیک بازاریابی مؤثر در آینده خواهد بود.

استفاده از بیش فروشی به‌صورت مؤثر

در صورت عدم استفاده از بیش فروشی به‌راحتی از پولی که می‌توانستید به دست آورید خواهید گذشت. بیش فروشی یکی از تکنیک‌های مؤثر در بازاریابی است که در آن فروشنده مشتری را تشویق می‌کند تا محصول یا خدمات گران‌قیمت‌تر و یا محصولی در ارتباط با محصول موردنیاز خود را خریداری نماید. تاکنون چندین بار تنها به این دلیل که فروشنده از شما این سؤال را پرسیده است که آیا همراه با غذای خود مایل به میل کردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز هستید. سیب‌زمینی سرخ‌کرده سفارش داده‌اید؟ و یا در خرید دوم خود از یک فروشگاه تخفیف دریافت کرده باشید؟

بیش فروشی برای فروش موفق بسیار مفید واقع خواهد شد. زمانی که مشتری محصولی را از خریداری می‌کند و هنوز در حال و هوای خرید کردن است راحت‌تر می‌توان محصول دیگر که مربوط به خرید اصلی است را به او فروخت. بسیاری از افرادی که دارای کسب‌وکار آنلاین هستند برای فروش محصولات به شعبه‌های خود 100% حق کمیسیون ارائه می‌دهند؛ زیرا وقتی فردی محصول تبلیغ‌شده را خریداری نماید محصول گران‌قیمت دیگری نیز به‌عنوان آپ سل به او پیشنهاد داده خواهد شد. بسیاری از افراد با استفاده ازاین‌روش بخش عظیمی از درآمد خود را از فروش آنلاین محصولاتی که اطلاعات آن‌ها را از طریق عکس، فیلم یا محتوا ارائه می‌دهند کسب می‌کنند.

تولید محصولی که برای آن تقاضا وجود داشته باشد

درک این موضوع که مشتری شما چه چیزی می‌خواهد امری بسیار ساده است. امروزه محصولاتی در بازار وجود دارند که موردنیاز مشتری بالقوه شما باشد. درصورتی‌که وجود ندارد پس بهتر است محصول موردنظر را عرضه نمایید. در صورت وجود محصول نیز می‌توانید به راه‌حل و محصول بهتری فکر کنید که نیازهای مشتری شما را برآورده سازد. به‌عنوان‌مثال می‌توان محصول باکیفیت بهتر را ارائه نمود. حتی می‌توان در محصولی که در حال حاضر عرضه می‌کنید تغییراتی ایجاد کرده و آن را جذاب‌تر کنید.

قیمت‌گذاری هوشمندانه

اکثر ما بچه پولدار نیستیم و در زمان خرید قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌نماییم و اجناس ارزان را ترجیح خواهیم داد. حتی وقتی محصول عالی داشته باشید که همه به آن نیاز دارند اگر در مقایسه با رقبای خود قیمت بسیار بالایی برای آن تعیین نمایید به‌سختی می‌توانید به فروش مناسب دست‌یابید. مهم‌ترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری هوشمندانه شامل موارد زیر هستند:

  • در بازار به تحقیق پرداخته و در رابطه با قیمت‌گذاری رقبای خود اطلاعات مفیدی جمع‌آوری نمایید. سپس محصولی را تولید کنید که ویژگی‌های بسیار بیشتری نسبت به محصول تولیدشده توسط رقبای شما دارد و قیمت بالاتری نیز برای آن تعیین نمایید. یا کالایی باکیفیت مشابه با محصولات رقبای خود تولید نمایید و برای آن قیمت پایین‌تری در نظر بگیرید.
  • قیمت بالا در مردم حسی از کیفیت بالا را ایجاد می‌نماید زیرا این باور در بین مردم دارای ریشه عمیق است که هیچ ارزانی بی‌دلیل نخواهد بود و هیچ گرانی نیز بی‌حکمت نیست. درصورتی‌که برای محصولات قیمت بالایی تعیین کردید برای ارائه کیفیت مورد انتظار مشتری نیز باید آمادگی ایجاد نمایید.
  • قیمت پایین‌تر می‌تواند به معنای کیفیت پایین‌تر باشد ازاین‌رو بهترین روش برای مطالبه قیمت‌های بالاتر ارائه ارزش بیشتر به مشتریان خواهد بود.
  • قیمت هر محصول به‌طور مستقیم باارزش درج‌شده آن متناسب خواهد بود. اگر کاری کردید که محصول شما نسبت به محصول رقبای شما بهتر به نظر برسد می‌توانید قیمت بیشتری را نسبت به رقبای خود برای آن مطالبه نمایید.
  • قیمت باارزش درک شده برند نیز باید متناسب باشد. اگر محصولات شما با برند معتبر و ارزشمند ارائه شود مردم برای پرداخت قیمت بالاتر برای محصولات و یا خدمات شما راغب‌تر خواهند بود.
  • ارزش محصول بر اساس مبلغی تعیین خواهد شد که مشتری حاضر است برای آن پول پرداخت نماید.

طراحی برنامه تشویقی برای مشتری

نیازی نیست تا یکی از بهترین و سودآورترین شرکت‌ها باشید تا بتوانید برنامه تشویقی را برای مشتری خود اجرا نمایید. تنها کافی است که در برنامه خود به ازای هر خرید و برخورداری از چند معیار ساده تخفیف‌هایی را برای مشتری خود در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال:

  • درصورتی‌که آن‌ها یک سال از شما خرید کنند می‌توانند برای نخستین خرید خود در سال دوم از تخفیف 50% برخوردار شوند.
  • درازای هر خرید خود امتیاز دریافت نمایند و از این امتیازها برای برخورداری از تخفیف، دریافت هدیه و غیره استفاده نمایند.
  • برای خریدهای بالای 100 هزار تومان از تخفیف 10% برخوردار شوند.

تبلیغات ناخوشایند اما ضروری است

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که تبلیغات ابزاری برای فروش محصولات به هر شکل ممکن است. آنچه بازاریاب به آن توجهی نشان نمی‌دهد این موضوع است که مشتری دوست ندارد فریب بخورد. از این نباید تنها مزایایی را تبلیغ نمایید که محصول شما به مشتری ارائه خواهد داد و هرگز در مورد چیزی اغراق نکنید. مردم تنها در صورتی برای خرید مجدد به نزد شما بازخواهند گشت که ادعای شما در رابطه با محصولتان صحت داشته باشد.

استفاده از تبلیغات برای جلب‌توجه افراد به سمت محصول شما امری ضروری محسوب می‌شود. از رسانه‌هایی برای تبلیغات استفاده نمایید که با محصول شما و زمان انتشار آن بیشترین تناسب را داشته باشند. رادیو، تلویزیون، انتشارات و اینترنت برخی از رسانه‌هایی هستند که برای تبلیغ کسب‌وکار خود می‌توانید بر آن‌ها تکیه نمایید. هرگز برای انجام تمام تبلیغات خود تنها با یک شرکت قرارداد نبندید. درصورتی‌که صاحب مجموعه‌ای از محصولات هستید تبلیغات هر یک از محصولات را به یک شرکت بسپارید و برای سنجش این موضوع که تبلیغات کدام شرکت بیشترین بازدهی و کارایی را دارد آزمون دوگانه و یا دوبخشی را انجام دهید.

توزیع نمونه‌های رایگان

این مسئله تاکنون بارها به اثبات رسیده است که توزیع نمونه‌های رایگان به مشتری می‌تواند باعث فروش موفق گردد. درصورتی‌که برای فروش کتابی دارید بهتر است یک یا دو فصل از آن را به‌صورت رایگان در اختیار افراد قرار دهید. درصورتی‌که محصولی را می‌فروشید بسته‌هایی کوچک از نمونه را به مصرف‌کنندگان بدهید تا قادر به امتحان کردن محصول شما باشند. درصورتی‌که خدماتی را ارائه می‌دهید مشاوره اولیه را به‌صورت رایگان انجام دهید. زمانی که مشتری بالقوه از محصول یا خدمات شما استفاده می‌نماید در مورد تصمیم برای خرید از شما اطمینان بیشتری کسب خواهد کرد و این مسئله باعث سرعت بخشیدن به فرآیند خرید خواهد شد.

توجه و رسیدگی به مشتری‌ها

تبلیغ کردن برای محصولات به‌تنهایی کافی نخواهد بود و تنها باعث خواهد شد تا خریدار برای استقبال از محصول شما راغب‌تر شود. زمانی که محصول خود را مورد آزمایش قرار دادید به مشتریان توجه و رسیدگی نمایید و مطمئن شوید که می‌توانند بدون دردسر و به‌راحتی محصول شما را خریداری نمایند. روی مهارت‌های برخورد با مشتری باید بیشتر کارکنید تا بتوانید فروش خود را افزایش دهید.

https://irannegocenter.ir/

انواع مذاکره‌کنندگان- فن گفتگو با اجتناب‌کنندگان

۵ بازديد

در ادامه‌ی بحث فن گفتگو و  انواع مذاکره کنندگان، پس از مقاله‌های «مذاکره‌کننده رقابت‌جو» ، «اصول مذاکره بر مبنای تشریک‌مساعی»و «مذاکره بر مبنای مصالحه و سازش،»، در این بخش، به مذاکره‌کنندگان اجتناب‌گر و مواردی که باید به‌عنوان فن گفتگو از طرف آن‌ها در برابر چهار طیفِ دیگرِ مذاکره‌کننده به کار رود، می‌پردازیم. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

 

انواع اصول مذاکره: فن گفتگو بر مبنای اجتناب کردن

درزمینه‌ی فن گفتگو، طیفی که از آن به‌عنوان طیف اجتناب‌کنندگان نام برده می‌شود؛ در اصل، هیچ علاقه‌ای به مذاکره ندارند و حتی برای فرار از مذاکره انواع بهانه‌ها را که می‌تواند به برخورد نیز منجر شود؛ می‌آورند!

گاهی طیف اجتناب‌کنندگان در جریان مذاکره، بیش‌تر ساکت می‌مانند و یا مسئولیت مذاکره را بر دوش کارمندان یا شریکشان می‌گذارند!

منظور این نیست که آن‌ها نمی‌خواهند به‌طورکلی مذاکره کنند، منظور این است که دوست دارند از پشت‌صحنه مذاکره را هدایت کنند! چون خودِ مذاکره برای آن‌ها استرس‌آور و حتی ترسناک است، به همین خاطر در ظاهر، دست به اجتناب، سکوت یا ایجاد اخلال در جریان مذاکره می‌زنند.

کارایی‌هایِ فن گفتگو به روش اجتناب‌کنندگان

  • اگر شما جزو مذاکره‌کنندگان اجتناب‌گر هستید، وقت گذاشتن برای مذاکره را بیهوده می‌دانید و به‌طورکلی اهمیتی برای مذاکره قائل نیستید!
  • اگر به‌هرحال، مجبور هستید که در یک مذاکره شرکت کنید بهترین کار این است که همکاران خود را تشویق کنید که در مذاکره نقش فعال‌تری بر عهده بگیرند و خودتان در حاشیه بمانید.
  • هم‌چنین، هر فرد دیگری می‌تواند از این روش به‌عنوان نوعی فن گفتگو با هدفِ ایجاد وقفه در جریان مذاکره استفاده کند. سکوتِ فرد اجتناب‌کننده می‌تواند موجب ناامیدی فرد مقابل شود و از سوی دیگر به خاطر کمبود زمان وادار شود که شرایط فرد اجتناب‌کننده را بپذیرد.
  • کسی که از فن گفتگوی اجتناب‌کنندگان استفاده می‌کند در مقابلِ طیف تطبیق‌گر و موافقت‌خواه، بیش‌ترین شانس موفقیت را دارد.

 نکته‌هایی که کاربرِ این فن گفتگو (فن اجتناب کردن)، باید به آن‌ها دقت کند

  • امکان دارد شما در نظر طرف مقابلتان شخصی انتقام‌جو به نظر برسید که با استفاده از حالتِ انفعالی خود دست به تهاجم می‌زند!
  • گاهی روش اجتناب کردن می‌تواند منجر به برخورد، قهر و اوقات‌تلخی در حین مذاکره شود.
  • استفاده از روش اجتناب کردن، همیشه مناسب نیست، به‌خصوص هنگام مذاکره درباره‌ی موضوع‌های حساس.
  • اصرار شما بر استفاده از اجتناب از مذاکره باعث می‌شود که اعتمادبه‌نفس و توانایی‌های شما رشد نکنند و این عدم‌ اعتمادبه‌نفس، در آینده شما را در حلقه‌ی بسته‌یِ فرار از مذاکره نگاه خواهد داشت.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی ‌اجتناب‌گر در مقابل مذاکره‌کننده‌ی رقابت‌جو

(ابتدا برای فراگرفتن ویژگی‌ها و طرز شناساییِ پنج گروه از مذاکره‌کنندگان، مقاله‌های «آشنایی با انواع مذاکره» و نیز مقاله‌ی «انواع مذاکره‌کنندگان- مذاکره‌کننده رقابت‌جو» را مطالعه فرمایید)

  • برای مقابله با مذاکره‌کنندگان رقابت‌جو نیاز به فردی قوی و با اعتمادبه‌نفس بالا هست. اگر به توانایی‌های خود در این زمینه اعتماد ندارید، بهترین کار این است که برای شخص دیگری از گروهِ کاری خود راه باز کرده و از او دراین‌باره کمک بخواهید.
  • وقفه انداختن در جریان مذاکره می‌تواند در مقابل فرد رقابت‌جو به نفع شما تمام شود، زیرا مذاکره‌کننده‌ی رقابت‌جو اغلب دوست دارد به‌سرعت به نتیجه برسد و احتمال دارد ایجاد وقفه از طرف شما درنهایت او را به این نتیجه برساند که راه دیگری وجود ندارد و به همین دلیل، شرایط شما را قبول کند.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی اجتناب‌گر در مقابل مذاکره‌کننده‌ی علاقه‌مند به تشریک‌مساعی

  • در مورد اشتراک در مذاکره از طریق شرکا و تمامی دست‌اندرکاران، تلاش کنید، این کار، مانع از استفاده از شیوه‌ی طبیعیِ علاقه‌مندان به تشریک‌مساعی خواهد شد.
  • در مواقعی که فرد تشریک‌مساعی کننده همراهی بسیار زیادی نشان می‌دهد، مراقب باشید! امکان دارد امتیازی به شما بدهد که مجبور شوید در پاسخ آن، از روی حس جبران و جوانمردی، امتیاز بسیار بزرگ‌تری به او بدهید!
  • از تمامی زیروبم‌ها و جزئیاتِ امتیازی که این طیف از مذاکره‌کنندگان می‌خواهند به شما بدهند؛ آگاه و مطمئن شوید، در غیر این صورت، امکان دارد پیشنهادهای به‌ظاهر موافقت‌شده، پس از اطلاع کامل از جزئیات آن‌ها، رد شوند و مجبور شوید مذاکره را از چند مرحله عقب‌تر، دوباره پیگیری کنید.

 طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی اجتناب‌گر در مقابل مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌گر

  • برای مذاکره زمان کافی اختصاص دهید. مذاکره‌کننده‌ی اهل مصالحه و سازش تلاش خواهد کرد که مذاکره را در کم‌ترین زمان ممکن به پایان برساند و از این شیوه به‌عنوان امتیازی برای خود استفاده ‌کند. این مورد می‌تواند به ضرر شما تمام شود.
  • از نقطه‌ی ‌قوت خود در نکته‌های مربوط به موضوع مذاکره استفاده کنید. مصالحه‌گران، اغلب، اولین کسی هستند که موافقت می‌کنند، از این ویژگی آن‌ها به نفع خود بهره ببرید.
  • تا زمانی که همه‌ی راه‌های موجود را به‌طور کامل بررسی نکرده‌اید با هیچ‌ پیشنهادی موافقت نکنید.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی اجتناب‌گر در مقابل مذاکره‌کننده‌ی اهل مطابقت و موافقت

در برخورد با مذاکره‌کننده‌ی اهل تطبیق و توافق نیز، از فن گفتگو در مقابل مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌گر استفاده کنید.

https://irannegocenter.ir/

انواع مذاکره‌کنندگان- مذاکره بر مبنای مصالحه و سازش

۶ بازديد

 در ادامه‌ی بحثِ انواع مذاکره، پس از مقاله‌های «مذاکره‌کننده رقابت‌جو» و «اصول مذاکره بر مبنای تشریک‌مساعی»، در این بخش، به مذاکره‌کنندگان مصالحه‌گر و روش فنی و صحیح مذاکره او با چهار طیفِ دیگرِ مذاکره‌کننده می‌پردازیم. با «مجموعه آموزشی بسازیم» همراه باشید.

انواع اصول مذاکره: اصول مذاکره بر مبنای مصالحه و سازش

خط‌مشیِ اصلی یک مصالحه‌گر در حین مذاکره، یافتن یک راه‌حلِ بینابین و عادلانه است و البته همیشه ترجیح می‌دهد که امتیازهایی کم‌تر ازآنچه که طرف مقابل  می‌خواهد به او واگذار کند. احتمال دارد که این نوع از مذاکره‌کنندگان، در مذاکره عجله به خرج داده و به‌سرعت امتیازهایی را واگذار کنند که درنهایت، به ضررشان تمام شود.

کارایی‌هایِ مذاکره به روش مصالحه و سازش

  • هنگامی‌که شما یا شرکت شما نیاز به برقراری ارتباط ضروری با طرف دیگر دارد؛ استفاده از این روش می‌تواند باعث کاهش فشار مذاکره شود.
  • استفاده از این روشِ مذاکره در موقعیت‌هایی که با کمبود زمان مواجه هستید و یا از طرف شریک یا شرکت خود در باره‌ی مذاکره تحت‌فشار قرار گرفته‌اید و نیز در هنگام مذاکره با اشخاصی که از قبل نیز با آن‌ها آشنایی و ملاقات داشته‌اید، مناسب است.
  • توجه داشته باشید که اگر هنگام استفاده از این روش، پیشنهاد یا مزیت خاصی برای ارائه به طرف مقابل نداشته باشید؛ به‌احتمال‌زیاد، مجبور به پذیرفتنِ نتیجه‌هایی کم‌تر ازآنچه توقع دارید خواهید شد.
  • شانس موفقیت شما با استفاده از این روش در مقابل اشخاصی که به روش اجتناب و موقوف کردن، مذاکره می‌کنند؛ بیش‌تر است.

نکته‌هایی که یک مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌گر باید به آن‌ها دقت کند

  • در هنگام گفتگو هیچ‌گاه در مورد موضوعی که برای شریک یا شرکتتان مهم و حساس است امتیاز ندهید.
  • سعی کنید روش مذاکره‌ی خود را تا حد امکان در هنگام مذاکره پنهان کرده و نگذارید طرف مقابل، شما را به‌عنوان یک مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌گر ارزیابی کند؛ در غیر این صورت تلاش خواهد کرد که شما را در موضع ضعف قرار دهد.
  • بسیاری وقت‌ها علت انتخاب یا روی آوردن به مذاکره به روش مصالحه‌جویانه، آماده نبودن فرد برای مذاکره‌ی مورد‌نظر است. آماده بودن، برای انجامِ یک مذاکره موفق، بسیار مهم و ضروری است.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌جو در مقابل مذاکره‌کننده‌ی رقابت‌جو

(ابتدا برای فراگرفتن ویژگی‌ها و طرز شناساییِ پنج گروه از مذاکره‌کنندگان، مقاله‌های «آشنایی با انواع مذاکره» و نیز مقاله‌ی «انواع مذاکره‌کنندگان- مذاکره‌کننده رقابت‌جو» را مطالعه فرمایید)

  • مذاکره‌کنندگان رقابت‌جو در جریان گفتگو می‌توانند دائم به شما فشار وارد کنند. باید به ندای درونی و میل واقعی خود گوش کنید و از خواسته‌هایتان عقب ننشینید.
  • امکان دارد که شیوه‌ی طبیعی مذاکره‌ی شما، یعنی مصالحه‌جویی، در مورد برخی رقابت‌جویان جواب لازم را ندهد و روش مذاکره شما را حمل بر ضعفتان کنند. در مقام و موقعیت خود محکم ایستاده و پایداری کرده و موقعیتی که از آن برخوردار هستید را در فرصت‌های مقتضی، چند بار یادآوری کنید.
  • اگر مذاکره‌کننده‌ی رقابت‌جو حالت تهاجمی به خود گرفت، بر روی هدف خود متمرکز مانده و آرامشتان را حفظ کرده و اجازه ندهید که او با حالت تهاجمیِ خود بر شما غلبه کند.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌جو در مقابلِ مذاکره‌کننده‌ی معتقد به تشریک‌مساعی

  • روش مذاکره‌ی شما به‌عنوان مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌جو با مذاکره‌کنندگان اهل تشریک‌مساعی مشابه است؛ چون همگی علاقه‌مند هستید که با طرف مقابلِ خود، رابطه‌ی مثبتی برقرار کنید. از این موضوع به نفع خود استفاده کرده و رابطه ی مفیدتری برقرار کنید.
  • از اسلحه‌یِ (ویژگیِ) خود در گفتگوها استفاده کنید. پیروان روش تشریک‌مساعی به یافتن راه‌حل‌ها و گزینه‌های جایگزین، علاقه‌ی بسیار زیادی دارند، سعی کنید در این مورد زیاد به آن‌ها میدان ندهید تا از نقطه‌ی قوتشان علیه شما کم‌تر استفاده کنند.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌جو در مقابلِ مذاکره‌کننده‌ی اجتناب‌گر

  • در ابتدای مذاکره به طرف مقابلتان تاریخ یا زمانی را که مذاکره باید به نتیجه‌ی نهایی برسد؛ به‌طور واضح اعلام کنید. این کار ، باعث کم شدن احتمال تأخیر، توسط پیروان اصول مذاکره بر مبنای اجتناب خواهد شد.
  • تا حد امکان، مذاکره‌ها را زود آغاز کنید تا اگر طرفِ اجتناب‌گر، به‌صورت مقطعی از گفتگو فرار کند، هنوز زمان برای ادامه‌ی مذاکره داشته باشید.

طرز برخورد فنیِ مذاکره‌کننده‌ی مصالحه‌جو در مقابلِ مذاکره‌کننده‌ی تطبیق‌گر و موافقت‌خواه

  • روش مذاکره‌ی شما با روش مذاکره‌کنندگان تطبیق‌گر و موافقت‌خواه، شبیه است؛ چون هر دو مایل هستید با طرف مقابل خود رابطه‌ی مفید و مثبتی برقرار کنید. از این موضوع به نفع خود استفاده کرده و به ایجاد رابطه بپردازید.
  • در مواقعی که فردِ تطبیق‌گر، حالتی بسیار انعطاف‌پذیر دارد؛ هوشیار باشید. هم‌چنین، گاهی فردِ تطبیق‌گر، شما را به امید معامله‌ای بزرگ‌تر در آینده می‌تواند قانع کند و یا شما را در حالتی قرار دهد که به خاطر جاذبه‌ی به‌اصطلاح بزرگواری و جوانمردی، از خواسته‌تان صرف‌نظر کرده و شرایط او را قبول کنید و یا در مقابلِ امتیازی که او به شما داده، امتیاز بزرگ‌تری بدهید.
  • همیشه نسبت به نوع و جزئیات امتیازی که مذاکره‌کننده‌ی تطبیق‌گر و موافقت‌خواه می‌خواهد به شما بدهد؛ آگاه و مطمئن شوید، در غیر این صورت، امکان دارد پیشنهادهای به ظاهر موافقت‌شده سرانجام، رد شوند و مجبور شوید به عقب بازگشته و همه‌چیز را از صفر شروع کنید.

https://irannegocenter.ir/